· 

Hoe goed is melk voor elk?

Is melk nu wel of niet goed? Heb je de calcium uit zuivel nodig of niet?

 

Niet (alleen) voor botten

De Gezondheidsraad adviseert op basis van wetenschappelijk onderzoek: neem enkele porties zuivel per dag, bijvoorbeeld melk of yoghurt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit niet hoofdzakelijk om botontkalking te voorkomen. Het is in de Richtlijnen Goede Voeding opgenomen om de kans op darmkanker en diabetes kleiner te maken. Calcium is verder belangrijk voor de spieren. Het heeft een rol bij de samentrekking van de spier.

 

Voors en tegens

Het argument om geen zuivel te gebruiken is vaak dat de mens het enige zoogdier is dat nog na de zuigelingenperiode melk gebruikt. Daar komt bij dat het grootste deel van de wereldbevolking het enzym om melksuiker (lactose) te verteren mist en alleen de blanke westerse mens dit wel kan.

Daar staat tegenover de theorie dat dit wellicht evolutionair ontstaan is, omdat deze blanke groep veel minder zonlicht te zien krijgt dan de mensen die leven rond de evenaar. Hierdoor maken zij minder vitamine D (belangrijk voor de botten) aan in de huid. Ter compensatie wordt het calcium uit zuivel gebruikt om toch sterke botten te houden.

 

Wat is een gezonde keuze
De gezonde keuze in melkproducten zijn die producten waaraan geen suiker is toegevoegd en met een vetgehalte tot 1,5 gram per 100 ml. Ze heten dan ook mager of halfvol. Je kunt hierbij denken aan melk, karnemelk, yoghurt, kwark of skyr. Gebruik je liever geen koemelk maar plantaardige zuivel? Kies dan voor sojadrink met toegevoegd vitamine B12 en calcium. Zo kom je niets tekort.

 

Kortom, het kan wel zonder melk, maar zorg dan dat je op een andere manier voldoende calcium binnenkrijgt. Niet alleen om sterke botten te houden, maar vooral ook om de kans op darmkanker en diabetes te verkleinen en je spieren goed te laten functioneren.

 

Hoeveel en wat?

 

Dat melkproducten gezond zijn, is wel duidelijk nu. Maar hoeveel en welke soorten zijn slim om te nemen? Je hebt zo’n 450-650 ml zuivel per dag nodig. Wat voor jou van toepassing is, is ondermeer afhankelijk van je leeftijd. Wil je weten hoeveel jij nodig hebt? Neem dan  contact met mij op.

 

Bron: dieetditdieeetdat