· 

Water helpt je opruimen

Dagelijks voldoende water drinken is van groot belang voor heel je lichaam, want dat bestaat voor 70 – 75% uit water. Het water stroomt mee met het bloed door het lichaam. Onderweg worden restproducten van lichaamsprocessen opgehaald en uiteindelijk afgegeven aan de nieren. Hoe meer water je drinkt, hoe meer verdund de restproducten zijn. Dit is een voordeel, want dan hoeven je nieren minder hard te werken. 

 

Val je sneller af door water te drinken?

Helaas, meer water drinken dan de 1,5 -2 liter per dag die je nodig hebt, helpt niet om af te vallen. Als je wilt afvallen blijven je voeding en bewegen essentieel. Wel zorgt het drinken van voldoende water tijdens het afvallen voor een voller gevoel, waardoor je minder snel gaat snoepen. Overigens helpt water natuurlijk wél om af te vallen, als je het drinkt in plaats van calorierijke dranken zoals frisdrank, wijn of bier. 

 

Van blond tot dubbel bier

Wat bier te maken heeft met het drinken van water? Nou, de kleur van je urine vertelt je of je voldoende hebt gedronken. Wanneer je urine de kleur heeft van een blond biertje dan heb je voldoende gedronken. Een dubbel biertje is erg donker van kleur en als jouw urine deze kleur heeft, heb je te weinig gedronken.

Een verfrissend alternatief: fruitwater

Een lekkere en gezonde manier om genoeg vocht binnen te krijgen zónder je lichaam te overspoelen met suiker of kunstmatige stoffen. Fruitwater bevat nauwelijks suiker, maar neemt wel vitamines uit het fruit over. Snijd vers fruit in partjes en doe het in een kan. Druk er met een vork of een vijzel op, zodat de smaken goed vrijkomen. Doe er kraanwater bij en laat het een paar uur in de koelkast staan. Zo trekt de smaak goed in het water.

Haal het uit de koelkast en voeg nog wat ijsblokjes en (verse) gekneusde kruiden toe. Kruiden voeg je pas op het laatst toe, omdat die qua smaak snel overheersend. De volgende combinaties zijn een gegarandeerd succes:

  • Aardbei met munt
  • Framboos met schijfjes sinaasappel
  • Kiwi met citroen
  • Watermeloen met munt
  • Citroen met gember 
  • Ananas met komkommer

Tips

Dit helpt je om voldoende water te drinken

 

  • Zet een kan met water op je aanrecht;
  • Neem altijd een flesje water mee;
  • Drink bij iedere hoofdmaaltijd (drie keer per dag) een groot glas water
  • Neem naast ieder kopje koffie, thee, glaasje melk etc. een klein glaasje water
  • Maak fruitwater!

 

Bron: dieetditdieetdat.nl