· 

Minder snacken door je hersenen te manipuleren

Anders eten door je hersenen te manipuleren, kan dat? Ja, weet Charles Spence, professor aan de Universiteit van Oxford.

Dit zijn 5 tips om minder te eten, snack attacks de baas te worden en meer van groente te gaan houden.

Succes met het manipuleren van je hersenen! 

Tip 1: Weg met de televisie 

Eet nooit voor de televisie. Eten met aandacht helpt om minder te eten. Snuif de geuren op, neem kleine hapjes en kauw met aandacht. Je zit dan sneller vol.

 

Tip 2: Drink niet met een rietje

Voor drinken is dit handig om te weten  Een rietje verpest je drankje. Je mist de geuren, proeft minder en drinkt meer.

 

Tip 3: Gebruik het juiste bestek

Een simpele tip: eet met licht bestek. Alles wat we aan een zware vork prikken, proeft beter dan aan een lichte vork. Onbewust zul je dus meer eten met zwaar bestek. Om minder te eten, kies je voor licht bestek.

 

Tip 4: Bereid je groenten eens anders

Elke dag twee stuks fruit en 250 gram groente eten klinkt simpel, maar slechts één op de vijftig mensen lukt het. Een studie onder volwassenen toont aan dat in hun jeugd vaak de textuur, geur of het uiterlijk van een groente de reden was om het niet te eten. Een rauwe wortel ziet, ruikt en smaakt anders dan een gekookte wortel. Het kan dus heel goed zijn dat je groente wel lekker vindt als je het eens op een andere manier klaarmaakt.

 

Tip 5: Voorkom een snack attack door te visualiseren

Een methode om minder te snacken is om je eten te visualiseren. Heb je trek in een reep chocolade? Visualiseer dat je een stukje afbreekt, in je mond stopt en proeft. Een studie heeft aangetoond dat je daarna minder zin hebt om daadwerkelijk te gaan snoepen.

 

Nog meer tips nodig om minder te snacken? Kom dan gratis kennismaken met Voedingscoach Hanny.