· 

Minder snacken door je hersenen te manipuleren

Anders eten door je hersenen te manipuleren, kan dat? Ja, weet Charles Spence, professor aan de Universiteit van Oxford. Hij geeft je 6 tips om minder te eten, snack attacks de baas te worden en meer van groente te gaan houden.

Tip 1: Eet uit een kom

Eten uit een kom smaakt beter dan van een bord. “Je pakt een kom vaak in je handen en het gewicht en de warmte zorgen voor troost en comfort. Daardoor raak je sneller verzadigd.”

 
 

Tip 2: KIes de juiste kleur van je bord

“Voor zoet hebben we een aangeboren voorkeur, net als voor zout en vet. Als je van een wit bord eet, smaakt je eten zoeter, dit kan ervoor zorgen dat je maaltijd minder bitter smaakt en dat je minder suiker hoeft toe te voegen. Hunker je juist naar zout? Eten smaakt zouter van een blauw bord, dan hoef je dus minder zout toe te voegen. De kleur rood associëren we met bloed, stoplichten en een ondergaande zon. Kortom: gevaar. Eten van een rood bord betekent minder eten. Het is daarom een goed middel om minder te snacken. Mensen eten maar half zoveel van een rood bord als van een blauw bord.” Kies de kleur die bij jou past. 

 

Tip 3: Weg met de televisie en drink niet met een rietje

Eet nooit voor de televisie. Eten met aandacht helpt om minder te eten. “Observeer je eten, snuif de geuren op, neem kleine hapjes en kauw met aandacht. Je zult dan sneller vol zitten”. Voor drinken zijn er ook regels: “een rietje verpest je drankje. Je mist de geuren, proeft minder en drinkt meer.”

 

Tip 4: Gebruik het juiste bestek

Een simpele tip: eet met licht bestek. “Alles wat we aan een zware vork prikken, proeft beter dan aan een lichte vork. Onbewust zul je dus meer eten met zwaar bestek. Wil je juist minder eten, kies dan voor licht bestek.”

Tip 5: Bereid je groenten eens anders

Elke dag twee stuks fruit en 250 gram groente eten klinkt simpel, maar slechts één op de vijftig mensen lukt het. “Een studie onder volwassenen heeft aangetoond dat in hun jeugd niet de smaak, maar juist de textuur, geur of het uiterlijk van een groente de reden was om het niet te eten. Een rauwe wortel ziet, ruikt en smaakt anders dan een gekookte wortel. Het kan dus heel goed zijn dat je groente wel lekker vindt als je het eens op een andere manier klaarmaakt.”

 

Tip 6: Voorkom een snack attack door te visualiseren

Een methode om minder te snacken is om je eten te visualiseren: “Heb je trek in een reep chocolade? Visualiseer dat je een stukje afbreekt, in je mond stopt en proeft. Een studie heeft aangetoond dat je daarna minder zin hebt om daadwerkelijk te gaan snoepen.”

 

Succes met het manipuleren van je hersenen! 

 

Bron: Gezondnu.nl