· 

Vijf tips om je eetpatroon stap voor stap te verbeteren

1. Neem meer groente

Groentes zijn echte vitaminebommetjes. En ze zijn onmisbaar voor een gezonde darmflora. Met groente doe je je lichaam een groot plezier. Eet ze de hele dag door, dan haal je die 250 gram per dag makkelijk. Wist je dat 5 cherrytomaatjes al 50 gram wegen? Het Voedingscentrum heeft een handige groentechecker.  

 

2. Eet volkoren

Hoe vaak eet je echt volkorenbrood? En de volkorenvariant van pasta of couscous? Of zilvervliesrijst in plaats van een witte variant? Al deze producten zijn belangrijk voor een gezond cholesterolgehalte en ze zitten propvol vezels. Door die vezels geven ze een vol gevoel, waardoor je minder snel zin krijgt in iets lekkers. Ben je nog niet helemaal gewend aan de smaak van volkorenpasta of zilvervliesrijst? Mix de volkoren versie dan met je favoriete witte pasta- of rijstvariant.

 

3. Let op zout

Voor je gezondheid is zes gram de maximale hoeveelheid zout die je per dag binnen zou mogen krijgen. Veel mensen zit daar (ver) boven.  Zout zit in veel kant-en-klare voedingsmiddelen. Door minder uit pakjes en zakjes te eten en te kiezen voor minder bewerkte producten kun je het zoutgehalte van je eten al flink beperken.

 

4. Kies voor goede vetten

Onverzadigd vet verlaagt het gehalte “slechte”cholesterol in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. En ze leveren vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken, maar die wel nodig zijn voor een goede gezondheid. Daarom moet je ze via je eten binnen krijgen.  Vette vis, ongezouten noten, olijfolie en avocado’s bevatten bijvoorbeeld veel onverzadigde vetten. Kies de halfvolle of magere variant van zuivel, eet minder vette kaas en neem magere vleessoorten. Dan zet je met vet al flinke stappen naar een gezond eetpatroon. 

 

5. Eet gevarieerd 

Eet lekker gevarieerd dan krijg je al snel alles binnen wat je nodig hebt aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Wissel je boterham bij het ontbijt eens af met een portie yoghurt met muesli. Lunch met een volkorenwrap met salade. Of een groentesoepje met brood. Probeer eens peulvruchten bij het avondeten. Kies voor groente en fruit van het seizoen. En neem af en toe gewoon wat lekkers!  

 

Start nu met je goede voornemen!

Heb jij in 2018 nog recht op vergoeding voor voedingsadvies? Wacht dan niet tot 2019 met je goede voornemens. Begin nu met  het aanpassen van je eetpatroon en word weer fit en energiek. Check hier je zorgpolis. 


Neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvende kennismaking in 2018.