· 

Gezond afvallen zonder dieet stap 3: Juiste eetpatroon

Een goed eetpatroon is de volgende stap voor afvallen zonder dieet. Uiteraard is een juist eetpatroon voor iedereen anders, maar deze slimme tips passen sowieso in elk gezond eetpatroon.

 

Welke van deze gewoontes zitten al in jouw eetpatroon?  

Ga elke dag gezond ontbijten

Neem één stap tegelijk met het aanpassen van je eetpatroon; begin met ontbijten. Probeer elke dag zo gezond mogelijk te ontbijten. Dan heb je meteen de energie om de dag goed te beginnen.

 

Kies voor je ontbijt vooral het tijdstip dat bij jou en jouw levensstijl past. Koffie is niet verboden, maar probeer het ook eens zonder melk en suiker te drinken.

Kies voor gezonde tussendoortjes

Tussen de maaltijden door zijn er genoeg momenten dat je zin krijgt in eten. Bedenk voor jezelf of het echt honger is of dat je gewoon lekkere trek hebt. Of dat je je zit te vervelen. 


Moet je echt even wat eten, omdat je een hongergevoel hebt? Kies dan voor een gezond tussendoortje:

  • Fruit
  • Rauwkost (wortel, komkommer, paprika etc.)
  • Handje nootjes (1 klein handje!)
  • Volkoren cracker met mager beleg

Gezonde tussendoortjes helpen je net even om de volgende maaltijd te halen. Zonder te vervallen in die zoete of vette tussendoortjes.

 

Hulp nodig bij een beter eetpatroon? Vraag een gratis adviesgesprek

Afvallen: drink veel

Drink je 1,5 tot 2 liter water op een dag, dan worden de afvalstoffen in je lichaam goed afgevoerd. Ook zorgt  water er voor dat je minder trek hebt. Het hoeft niet puur water te zijn. Je kunt ook voor thee en koffie kiezen.

 

Ga je meer vezels (volkoren, groente en fruit) eten, dan is voldoende drinken daarbij  heel belangrijk. Door genoeg te drinken  kunnen de vezels optimaal hun werk doen voor je spijsvertering. 

Eet rustig, dan heb je al snel genoeg gegeten

Eet je altijd zo snel mogelijk, omdat je bord nu eenmaal leeg ‘moet’ ? Stop daar dan eens mee. Je bord moet namelijk helemaal niet leeg. Je eet omdat je energie nodig hebt, niet om weer een taak af te kunnen strepen. 

 

En als je snel eet, kan het zomaar zo zijn dat je meer eet dan je nodig hebt. Want je lichaam heeft tijd nodig om aan je hersenen door te geven dat je maag vol zit.

 

Probeer dus gewoon eens wat rustiger te eten. Dan kan je lichaam op tijd een signaal aan je hersenen geven dat je genoeg hebt gegeten. Rustig en bewust eten zorgt er voor dat je met minder eten toch “vol” zit.

Volgende week Gezond afvallen zonder dieet stap 4 Goede voeding

 

Lees ook:

Gezond afvallen zonder dieet stap 1 Realistische doelen 

Gezond afvallen zonder dieet stap 2 Bewustwording