· 

Gezond eten en hormonen, hoe zit dat?  

Hormonen zijn stoffen die je lichaamsfuncties stimuleren of juist remmen. Je hebt wel honderd verschillende hormonen in je lichaam, met elk hun eigen functie. In dit blog krijg je duidelijkheid over feiten en fabels rond hormonen en de relatie met gezond eten én leven.

Het slaaphormoon melatonine heeft geen invloed op je eetgedrag: FABEL

Het slaaphormoon melatonine heeft wel degelijk invloed op ons eetgedrag. Dit slaaphormoon kan door verschillende redenen onderdrukt worden, met een slechte nacht als gevolg. En in een vermoeide toestand grijp je sneller naar een ongezonde hap.

Jodium stimuleert de groeihormonen in je lichaam: FEIT

Indirect zorgt het mineraal jodium ervoor dat je goed kunt groeien. Jodium stimuleert de schildklier namelijk om groeihormonen aan te maken.

 

Het is belangrijk om voldoende jodium binnen te krijgen. Een tekort kan leiden tot een vertraagd werkende schildklier. Brood en gejodeerd zout zijn de grootste bronnen van jodium in ons voedingspatroon.


Het hormoon insuline reguleert je bloedsuikerspiegel: FEIT

Om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden kan het lichaam verschillende hormonen aan het werk zetten. Insuline heeft een verlagend effect op de bloedsuikers en het hormoon glucagon zorgt ervoor dat je bloedsuiker bij een te lage waarde weer stijgt.

 

 

Wil je uitschieters in je bloedsuikers voorkomen? Laat dan dranken met snelle koolhydraten (frisdranken en vruchtensap) staan en kies voor voeding met veel vezels, zoals groente, fruit en volkorenproducten.

Het hormoon dopamine stimuleert je beloningssysteem: FEIT

Dopamine wordt het beloningshormoon genoemd en wordt gestimuleerd door gebeurtenissen die we koppelen aan prettige ervaringen. Soms kan het eten van een bepaald voedingsmiddel hier invloed op hebben. 

 

Dit is één van de redenen waarom het soms zo moeilijk is om van dat koekje af te blijven. Ons beloningssysteem koppelt bepaalde voedingsstoffen aan geluk en wil na dat euforische effect heel graag nog een extra koekje of stukje chocolade. Gebruik voeding daarom liever niet als beloning!  

Van stress val je af: FABEL en FEIT

Bij stress maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Door cortisol is het moeilijker om af te vallen als je veel stress hebt. Daarnaast kan stress ervoor zorgen dat je ‘snacktrek’ krijgt, waardoor je sneller naar te vette en zoete tussendoortjes grijpt.  

 

Aan de andere kant kan stress er ook voor zorgen dat het hormoon adrenaline geactiveerd wordt. Adrenaline kan leiden tot een verminderde eetlust, omdat het lichaam er op gericht is om te overleven.

Heb je een drukke periode met stress,  waarin je ook veel beweegt? Dan vliegen de kilo’s er juist binnen no-time, soms ongewenst, af!

Focus op gezonde voeding en leefstijl

Je hormonen laten zich niet zomaar dwingen. Maar je kunt er wel invloed hebben:   

  • Kies voor een gezonde en gevarieerde voeding, dan krijg je de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.
  • Zorg daarnaast voor voldoende slaap en ontspanning.

Meer weten over een gezonde voeding en leefstijl? En hoe hormonen je in de weg zitten bij afvallen? Vraag dan nu een gratis kennismaking aan met Voedingscoach Hanny.