· 

Chips met groente; gezond of een hype?

In de supermarkt vind je allerlei producten waarin (extra) groente is verwerkt. Zoals pizzabodems en groentebrood. Ook bij tussendoortjes zie je deze hype. Zoals Sultana's met groente en groentechips.  

 

De teksten op de verpakkingen beloven van alles. Maar maakt het toevoegen van groente het product echt gezonder?  Zijn die hippe groentechips zo gek nog niet. Of is het een voedingshype die je beter kunt overslaan?

Wat wordt er geclaimd

Fabrikanten vermelden graag het woord groente op de verpakking van groentechips. De claim is duidelijk: groente maakt het product gezond!

 

Helaas, producten met (extra) groente blijken niet gezonder dan de originele versie. Het aandeel groente is soms maar heel klein. En de toegevoegde groente is vaak erg bewerkt. Dat gaat al snel ten koste van de voedingswaarde. 

 

Bovendien bevatten de producten naast groente meestal ook veel zout, suiker of verzadigd vet.

 

Het toevoegen van groente is vooral een marketingtrucje.

Maar groentechips zijn toch wel gezonder dan gewone chips?

Jammer genoeg zijn ook groentechips niet gezonder dan gewone chips. Bijna een derde van de groentechips bestaat uit vet, net als bij aardappelchips. Daarmee krijg je erg veel calorieën binnen.

Ter vergelijking, het aantal kcal per 100 gram van de chips en de verse groente en aardappel: 

  • Aardappelchips           525 kcal
  • Gekookte aardappel  80   kcal
  • Groentechips                525 kcal
  • Gekookte bietjes         30   kcal

Je krijgt toch vitamines en vezels binnen met groentechips?

We weten niet hoeveel vitamines er in groentechips zitten. Door het frituren gaat een deel van de vitamines uit groente verloren. Er zitten ook vezels in groentechips.

 

Maar uiteindelijk krijg je veel minder vitamines en vezels binnen dan met verse groente of aardappel.

 

In groentechips zit suiker. Dat komt doordat er van nature suiker zit in de groentes waar het van gemaakt wordt (biet, wortel, pastinaak en zoete aardappel).

Door het frituren verliest het product vocht. Hierdoor bevat groentechips meer suiker per 100 gram dan verse groente.

Wel of niet eten?

Kies selectief. Kijk altijd even op de ingrediëntenlijst hoeveel groente er echt in zit. Producten zoals bloemkool- of broccolirijst zijn natuurlijk prima. Dat is 100% groente.

Vooral bij de snacks gaat het vaak om 'lokgroente'. Kijk altijd goed op het etiket. Kijk niet alleen naar de hoeveelheid groente, maar ook naar de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet

 

Conclusie van Voedingscoach Hanny: Laat deze groente hype vooral lekker aan je voorbijgaan 😉 

Bron: Voedingscentrum en Consumentenbond