· 

Val je af van grapefruitsap? Feiten en fabels over citrusfruit

Nederlanders zijn dol op citrusvruchten. Gemiddeld eten we per persoon in een jaar 8,5 kilo sinaasappels en 4 kilo mandarijnen.

 

Maar hoe zit het met die gezondheidsclaims? Val je echt af van elke dag een glaasje water met grapefruitsap? En voorkomen sinaasappels dat je verkouden wordt? De 7 feiten en fabels over citrusfruit. 

1. Een mandarijn levert je negatieve energie

Over mandarijnen gaat het fabeltje dat je met het verteren van een mandarijn meer calorieën verbrandt dan dat erin zitten. Ze zouden dus negatieve calorieën leveren. Dat is onzin.

2. Citroenschil moet je boenen voor gebruik

Geraspte  citroenschil nodig in een gerecht? Boen voor het raspen de schil goed schoon om eventuele schimmelwerende middelen te verwijderen. Bij biologische citroenen hoef je niet te boenen.


3. Vitamine C uit sinaasappel voorkomt verkoudheid

Dat vitamine C helpt voor een goede weerstand, is een feit. Maar het is niet onomstotelijk bewezen dat extra vitamine C de kans op een verkoudheid vermindert. Veel onderzoek vindt géén effect.

Soms wordt een gunstig effect gevonden bij hoge doseringen van dagelijks 1000 milligram vitamine C. Maar dat staat gelijk aan het eten van zestien sinaasappels op een dag!

4. Sinaasappelsap bevat minder calorieën dan frisdrank

Dat is een fabeltje. Zowel cola als sinaasappelsap bevat per 150 ml 62 kilocalorieën (= 4 klontjes suiker). De fruitsuikers zijn ‘verantwoordelijk’ voor de calorieën. 

5. Afvallen door een glas water met grapefruitsap of citroensap

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders denkt dat een glas water met grapefruitsap of citroensap helpt bij het afbreken van vet in je lichaam. Dat is helaas een fabeltje.

6. Citrusfruit bevat een E-nummer

Dat is een feit. E300 is een natuurlijk zuur dat aanwezig is in citrusfruit, het wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. E300 wordt gebruikt in voeding om bederf tegen te gaan. Logisch dat je citrusfruit zo lang kunt bewaren.

7. Alle grapefruits smaken bitter

Dat is niet waar, de smaak verschilt per soort.  Witte grapefruits hebben een gele schil, lichtgeel tot wit vruchtvlees en een frisse, wat bittere smaak. Rode grapefruits zijn roze tot rood van binnen en smaken minder bitter. Hoe roder, hoe zoeter!

Nog een extra weetje: welk citrusfruit bevat de grootste dosis vitamine C?

  • Sinaasappels zijn echte vitamine C-bommetjes. Van alle citrusvruchten zit in sinaasappels de meeste vitamine C. 
  • In mandarijnen zit wat minder vitamine C dan in sinaasappels, maar ze bevatten wel meer vezels. Twee of drie mandarijnen gelden als één portie fruit per dag. 
  • Grapefruits bestaan grotendeels uit water, maar ze zijn ook rijk aan vezels en vitamine C. De grapefruit voor twee: eet je één grapefruit, dan heb je je twee porties fruit voor die dag al binnen.  

Kun je wel een vitamineboost gebruiken? Probeer dan eens  dit makkelijke recept voor een heerlijke citrussalade!