· 

Val je af van grapefruitsap? 7 feiten en fabels over citrusfruit

We zijn dol op citrusvruchten. Gemiddeld eten we per persoon in een jaar 8,5 kilo sinaasappels en 4 kilo mandarijnen. Maar hoe zit het nou? Val je echt af van elke dag een glaasje water met grapefruitsap? Voorkomen sinaasappels dat je verkouden wordt? En heeft citrusfruit nu ook al een E-nummer? De feiten en fabels over citrusfruit.

 

1. Grapefruitsap helpt bij afvallen  

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat ruim 58 procent van de Nederlanders gelooft dat grapefruitsap (of citroensap) helpt bij het afbreken van vet in je lichaam. Helaas is dat toch echt een fabeltje.

 

2. Vitamine C uit sinaasappel voorkomt verkoudheid

Dat vitamine C nodig is voor een goede weerstand, staat buiten kijf. Maar het is niet onomstotelijk bewezen dat extra vitamine C de kans op een verkoudheid vermindert. Veel onderzoek vindt géén effect. Soms wordt een gunstig effect gevonden bij hoge doseringen van dagelijks 1000 milligram vitamine C. Maar dat staat gelijk aan het eten van zestien sinaasappels op een dag!

 

3. Citroenschil moet je goed boenen voor gebruik

Dat klopt, tenzij je biologische citroenen koopt. Geraspte citroenschil nodig in een gerecht? Boen voor het raspen de schil goed schoon om eventuele schimmelwerende middelen te verwijderen. Bij het kweken van biologische citroenen worden deze middelen niet gebruikt.

 

4. Citrusfruit bevat een E-nummer

Dat is een feit. E300 is een natuurlijk zuur dat aanwezig is in citrusfruit, het wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. E300 wordt gebruikt in voeding om bederf tegen te gaan. Geen wonder dat je citrusfruit zo lang kunt bewaren!

 

5. Sinaasappelsap bevat minder calorieën dan frisdrank

Dat is een fabeltje. Zowel cola als vruchtensap bevat per 150 ml 62 kilocalorieën (= 4 klontjes suiker). De (fruit)suikers zijn ‘verantwoordelijk’ voor de calorieën. 

 

6. Een mandarijn verteren levert negatieve energie 

Over mandarijnen gaat het fabeltje rond dat je met het verteren van een mandarijn meer calorieën verbrandt dan dat erin zitten. Ze zouden dus negatieve calorieën leveren. Dat is onzin.

 

7. Grapefruits smaken allemaal bitter

Dat is niet waar, de smaak verschilt per soort.  Witte grapefruits hebben een gele schil, lichtgeel tot wit vruchtvlees en een frisse, wat bittere smaak. Rode grapefruits zijn roze tot rood van binnen en smaken minder bitter. Hoe roder, hoe zoeter!

 

Feit: citrusfruit helpt je aan een lekkere dosis vitamine C

Sinaasappels zijn echte vitamine C-bommetjes. Van alle citrusvruchten zit in sinaasappels de meeste vitamine C. Er is bovendien geen enkele vrucht waarin zo veel antioxidanten zitten als in sinaasappels. In mandarijnen zit wat minder vitamine C dan in sinaasappels, maar ze bevatten wel veel meer vezels. De mandarijn is een heel gezond tussendoortje: er zitten maar 25 kilocalorieën in. Twee of drie mandarijnen gelden als één portie fruit per dag. 

Grapefruits bestaan grotendeels uit water en zijn daarnaast ook rijk aan vezels en vitamine C. Dankzij hun flinke formaat telt de grapefruit voor twee: eet je één grapefruit, dan heb je je twee porties fruit voor die dag al binnen.

 

Kun je een vitamineboost gebruiken? Hier vind je een snel recept voor een heerlijke salade!