· 

Gezond afvallen met 7 kleine veranderingen

Hoe raak je kilo’s kwijt op een gezonde manier? De eerste stap is het doorbreken van ongezonde gewoontes en patronen. Je hoeft niet in één keer het roer om te gooien. Sterker nog; de beste manier om blijvend succes te behalen is het stap voor stap aanpassen van je leefstijl.

De 7 tips om ongezonde gewoontes stap voor stap te veranderen

Tip 1. Geen suiker en melk in je koffie of thee 

Het lijkt een kleine verandering. En dat is het ook. Maar als je per dag 4 kopjes zonder suiker drinkt, scheelt dat al 65 kcal. Dat is 455 per week. Tel uit je winst.

 

Tip 2. Vervang volle zuivel door magere of halfvolle zuivel

Als je van volle naar magere kwark overstapt, bespaar je op een schaaltje kwark 105 kcal. Eet je iedere dag een schaaltje, dan scheelt dat in een week dus 735 kcal. Mooi meegenomen. Bovendien krijg je minder verzadigde vetten binnen. 

 

Tip 3. Zoek afleiding bij ongezonde trek 

Zin in lekkers? Ga eropuit. Niet naar de supermarkt, maar ga een stukje lopen en geniet van de natuur. Ga ramen zemen of de was doen. Trek hebben is vaak gewoon verveling. Grote kans dat na wat afleiding je trek verdwenen is. 

 

Tip 4. Stap over op water

Frisdrank zit vol suiker. Als je die suiker niet gebruikt, slaat je lichaam het op als vet. Vervang je 2 glazen frisdrank per dag door water, dan scheelt dat al snel 115 kcal. Per maand is dat 3220 kcal. Oftewel een halve kilo minder op de weegschaal!

 

Tip 5. Maak dagelijks een wandeling op een vast tijdstip  

Afvallen kan lastig zijn. Maar met kleine stapjes kom je bij je doel. Letterlijk. Probeer eens wat vaker te gaan wandelen. Dat is goed voor de bloedsomloop en een wandeling geeft je juist extra energie.  

Tip 6. Meer groente op je bord

Groente is gezond. Het zit vol met vitamines, vezels en mineralen die je lichaam nodig heeft. Schep je bord daarom minimaal voor de helft vol met groente of salade. En eet overdag groente bij je lunch of als tussendoortje. Ook goed voor een verzadigd gevoel. 

 

Tip 7. Een glas water vóór iedere maaltijd

Water is goed voor je. Niet alleen voor je lichaam zelf, maar ook voor je verzadigingsgevoel. Wist je dat hongergevoel soms gewoon dorst is? Neem daarom als je honger hebt eerst een glas water. 

 

Extra Tip van Voedingscoach Hanny
Ben je klaar voor meer veranderingen in je eetpatroon? Meld je dan aan voor een gratis telefonisch kennismaking.