· 

Kan jij wel wat “antistress” mineraal gebruiken?

Magnesium heeft als bijnaam het ‘antistressmineraal’. Een logische bijnaam, want magnesium helpt lichamelijke stress te verminderen. Het heeft een algemeen kalmerend effect en het helpt je spieren en bloedvaten te ontspannen.

Eet jij genoeg magnesium?

gezond-afvallen-voedingscoach
Snijbiet bevat veel magnesium

Magnesium helpt bij meer dan 300 processen in je lichaam. Het is belangrijk voor sterke botten en een goede concentratie. Het helpt je spieren te ontspannen en voorkomt spierkrampen.

 

Dit zijn veel voorkomende symptomen bij een tekort: 

  • stijve spieren en spierkrampen
  • algehele lusteloosheid of vermoeidheid
  • hartritmestoornissen in extreme gevallen

Ben je gestrest, dan verlies je extra magnesium via je urine. In drukke periodes is het daarom aan te bevelen om magnesiumrijke voeding te kiezen. Weten hoe? Neem contact op met Voedingscoach Hanny voor meer informatie.  

Belangrijk bij intensief sporten

 Als je intensief sport, is voldoende magnesium essentieel. Het mineraal is nauw betrokken bij je spieropbouw én bij je  energiestofwisseling. Het mineraal zorgt er mede voor dat je de kracht hebt om te trainen. En dat je spieren optimaal functioneren.

 

Ben jij een fanatieke sporter die optimaal wil presteren? Vraag aan Voedingscoach Hanny hoe jij voldoende magnesium binnen krijgt.

Dit zijn magnesiumtoppers

Magnesium zit in veel voedingsmiddelen. Dit is een top 8 van voeding met veel magnesium:

 

1. Groene bladgroenten

Snijbiet, spinazie, andijvie en boerenkool zijn allemaal rijk aan magnesium. Ze mogen in je menu niet ontbreken, want ze bevatten daarnaast nog veel meer andere mineralen.

 

2. Noten

Noten bevatten naast magnesium ook vetten en eiwitten die je langdurige energie geven. Kies je noten altijd ongezouten. Overdrijf het nooit met noten, een handje vol per dag is meer dan genoeg. 

 

3. Avocado’s

Deze groene vruchten barsten van de magnesium. Avocado’s zitten ook vol met andere vitaminen en mineralen. Avocado heeft een hoog vetgehalte. Hou het daarom bij een halve avocado per persoon per dag.

 

4. Bananen

Bananen bevatten flink veel magnesium. Lekker in de yoghurt, op een boterham met pindakaas of gewoon als tussendoortje.

 

5. Vis

Vis is een geweldige bron van vetten en eiwitten. Maar ook van magnesium. Koolvis, zalm en makreel zijn echte toppers. 

 

6. Broccoli

Deze groente is een "superfood". Het bevat flinke hoeveelheden vitaminen en mineralen, waaronder magnesium. 

 

7. Peulvruchten

Linzen en kikkererwten zijn niet alleen lekker, maar ook rijk aan magnesium en veel andere mineralen. Je kunt ze door de salade doen, of er hummus van maken. Een ander voordeel van peulvruchten is dat ze vol eiwitten en trage koolhydraten zitten, waardoor ze ook heel goed in een sportmaaltijd passen.

 

8. Volkoren graanproducten

Volkoren granen bevatten volop magnesium. Eet daarom voldoende volkoren brood, havermout, volkoren pasta, zilvervliesrijst etc.

 

En dan nog eentje die je misschien niet verwacht, in kraanwater zit ook een klein beetje magnesium. Lekker water drinken op een dag helpt om magnesium binnen te krijgen.  

Hoe zit het met jouw stress?

Heb jij voldoende magnesium in je voeding? De aanbevolen hoeveelheid per dag ligt voor vrouwen rond de 300 milligram en voor mannen op 350 milligram. In stressvolle periodes is voldoende magnesium geen overbodige luxe.

 

Wil je weten of er voldoende magnesium in je eten zit? Vul mijn eetdagboek in, dan maak ik een analyse van je eetpatroon. 

Of stel je vragen online tijdens een gratis kennismaking.  

Vul je gegevens in, dan neem ik contact met je op

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.