· 

Gezond afvallen zonder dieet stap 2: Bewustwording

Je bewust worden van je huidige eetpatrooon is de basis voor gezond afvallen. Zorg daarom dat je inzicht krijgt in je eetpatroon. En wees daarbij eerlijk tegenover jezelf:

  • Zie het onder ogen als je iemand bent die bijvoorbeeld veel uit eten gaat, of het er lekker van neemt bij een feestje.
  • Maar stel ook vast dat je bijvoorbeeld het ontbijt overslaat vanwege tijdgebrek.
  • Schrijf het allemaal op in het eetdagboekje van Voedingscoach Hanny.

Word je zo bewust van je goede en je minder goede eetgewoonten. Dat is de start van de verandering van minder goede gewoonten naar meer gezonde gewoonten.

 

Gezonder eten en het veranderen van je voedingspatroon gaat het beste in stapjes. Wees ook niet te hard voor jezelf als je je eens laat gaan. Is het vandaag even niet gelukt, dan is er morgen weer een nieuwe dag. Kies bewust voor een gezonde levensstijl. Dan kun je stap voor stap gezond gaan afvallen zonder dieet.  

Doe bewust inkopen

Het ligt voor de hand, maar koop geen dingen zoals chips, koek, repen etc. als je gezond wilt afvallen zonder dieet. Daarmee maak je het jezelf al een stuk makkelijker om verleidingen en (vr)eetbuien te weerstaan.

 

Bedenk gezonde alternatieven voor de ongezonde dingen die je anders automatisch in je (online)winkelmandje legt.

 

Zet het gezonde eten thuis en op het werk in het zicht. Bijvoorbeeld een volle fruitschaal die prominent op tafel of op je bureau staat.

 

En stop die koekjes (die je natuurlijk alleen voor anderen in huis haalt 😉) heel ver weg in een dichte trommel, uit het zicht.

 

Maak van tevoren een boodschappenlijstje met gezonde producten, dan hoef je in de (online) winkel niet te kiezen. Zo maak je de drempel weer iets hoger om ongezond eten te kopen. Heel bewust bezig dus!