· 

Hoe je buikvet er onder krijgt in 3 stappen

In de medische wetenschap zijn er diverse benamingen voor, zoals ectopisch vet of visceraal vet. De meeste mensen die willen afvallen met een voedingscoach noemen het gewoon buikvet. En de meeste mensen willen er graag vanaf.

 

Heb jij ook last van teveel buikvet? Dan is het hoog tijd om er wat aan toe doen. Want buikvet is gewoon schadelijk voor je gezondheid. Hoe meer vet in je lever en hoe meer visceraal vet, des te groter het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Drie stappen om dat buikvet eronder te krijgen! 

1. Gezond eten en drinken

Om je buikvet te verminderen is het van belang dat je gezond gaat afvallen. En dat betekent niet alleen minder vet eten. Maar vooral ook minder suikers, gezoete dranken en geraffineerde koolhydraten (zoals witte pasta, witte rijst en wit brood).

 

Daar hoort ook drinken bij. Met een paar wijntjes krijg je flink wat calorieën binnen. En de alcohol zorgt voor meer buikvet, doordat je lichaam zich meteen richt op het verbranden van de alcohol.

 

De andere vetverbranding wordt als het ware stopgezet, waardoor het dus de verkeerde kant op gaat met dat buikvet.

2. Pak dat buikvet aan met flink bewegen

Het goede nieuws is dat je het buikvet kan aanpakken met flink bewegen. Wandelen, fietsen en joggen zijn bijvoorbeeld prima. Het liefst elke dag minimaal een half uur. Dat is beter dan een keer per week helemaal los te gaan in de sportschool of alleen in het weekend 2 of 3 uur te wandelen.    

 

Van veel buikspieroefeningen wordt je middelomtrek niet kleiner. Het is onmogelijk om plaatselijk af te vallen. Als je afvalt, dan val je overal wat af, ook van je buik. Maar met sterke buikspieren toont je buik wel anders en de oefeningen verbeteren je houding. Zeker goed om te doen. 

3. Leefstijl aanpassen; relax!

Om je buikvet de baas te blijven is een gezonde leefstijl nodig. Dat betekent minder stress. Het hormoon dat je aanmaakt als je stress hebt, zorgt er namelijk voor dat je minder gewicht verliest. Op tijd relaxen dus.

 

De aanpak van stress is belangrijk, maar ook eventuele slaap­problemen. Want slaapgebrek kan je hormoonhuishouding goed verstoren en zo de aanmaak van buikvet bevorderen. Slaap jij minder dan zes uur per nacht? Grote kans dat dit een van de oorzaken is waardoor je geen buikvet verliest. Probeer daarom zeven tot acht uur te slapen. 

Ga jij ook je buikvet aanpakken?

Wil jij ook graag je buikvet verminderen? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? 

Kom dan vrijblijvend kennismaken met Voedingscoach Hanny.

Meer over gezond afvallen