· 

Word ik dik van eten na 20.00 uur ’s avonds?

afvallen en fitter met voeding en beweegadvies door voedingscoach Hanny in Rijen en Molenschot

Soms wel en soms niet. Dat ligt er ondermeer aan wat en wanneer je eet. Je biologische klok zorgt voor het ritme van dag en nacht. Onze dag heeft daardoor een begin en een einde. Maar veel processen in ons lichaam hebben dat niet, die gaan 24 uur per dag door. Je spijsvertering, maag en darmen blijven ook ’s nachts hun functie vervullen. Eten dat niet verteerd wordt na 20.00 uur? Dat is dan ook een fabeltje. Ons lichaam wacht echt niet met verteren tot wij de volgende dag weer wakker zijn.

 

Wat kun je 's avonds dan eten? 

 In mijn voedingsadvies maak ik gebruik van de Schijf van Vijf om te bepalen wat en hoeveel jij op een dag kunt eten. Hoe je dit over de dag wilt verdelen, mag je zelf weten. Als je het fijn vindt om in de avond nog wat yoghurt, fruit, handje noten of een sneetje brood te eten, kom je niet aan. Als je maar binnen de aanbevolen hoeveelheden van je dag blijft.

 

Eet bewust een kleine portie 

Als je ’s avonds zin hebt om te eten, dan verlang je meestal niet naar een appel. Natuurlijk kun je af en toe wél lekker gaan voor wat chocolade of chips. Maar kies dan een kleine portie en ga niet gedachteloos door zitten eten uit de zak. Op deze manier kun je af en toe wat snoepen zonder aan te komen.

 

Waarom eet je 's avonds?

Is eten in de avond een gewoonte geworden? Hoort snoepen voor jou erbij zodra je de tv aanzet of als je op de bank ploft na een drukke dag? Dan is het slim om te bedenken waarom je daarbij iets te eten nodig hebt. Heb je het verdiend na een lange werkdag? Neem je overdag te weinig tijd om te eten? Of sla je overdag bewust alles af en zwicht je ’s avonds alsnog? Je kunt je afvragen of je jezelf hiermee echt een plezier doet of dat je meer hebt aan andere vormen van ontspannen en jezelf verwennen. Denk eens na wat voor jou op lange termijn een betere beloning is. 

Kortom, eten in de avond kan zonder schuldgevoel. Als je maar weet wat en hoeveel.

 

Bron: Dieetditdieetdat