· 

Nederland eet bijna 20% duurzamer! En jij?

In 2019 gaven we meer geld uit aan duurzaam geproduceerd voedsel. Onderzoeksinstituut Wageningen Econonomic Research berekende dat we vorig jaar 18 procent meer hebben uitgegeven aan duurzaam eten dan in 2018. Het totale marktaandeel van duurzaam eten is met bijna 14% nog aan de lage kant. Hoe duurzaam eet jij?

Dit is duurzaam eten

Eten noem je duurzaam als het over een onafhankelijk keurmerk beschikt en er bij de productie en verwerking "meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/ of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is".

Kan je afvallen en duurzaam eten?

Wil je duurzamer eten en tegelijk wat kilo's kwijtraken? Dat gaat uitstekend samen. Door te eten volgens de Schijf van Vijf, ben je gezond en duurzaam bezig. Twee vliegen in één klap!

 

Met deze 7 stappen kun jij ook duurzamer gaan eten. Eigenlijk is dat helemaal niet zo ingewikkeld. Het is vooral het loslaten van gewoontes. Waar begin jij mee?  


1. Verspil zo min mogelijk voedsel

Als je slim koopt, kookt en bewaart, hoef je minder voedsel weg te gooien.

  • Een boodschappenlijstje maken en een weekmenu helpen je om slim inkopen te doen.
  • Op maat koken gaat makkelijker met een keukenweegschaal, maatbeker of Eetmaatje.
  • Door voedsel op de juiste plek te bewaren, blijft het langer goed. 

2. Eet minder rood en bewerkt vlees

Vlees heeft een hoge milieu-impact. Vooral rood vlees (rund, varken, geit en schaap) is heel belastend voor het milieu. Vervang rood en bewerkt vlees daarom eens door peulvruchten zoals bonen, linzen of kikkererwten, ongezouten noten of ei. Kies eens duurzame vis met een MSC- of ASC-keurmerk. Vervang vleeswaren op brood door geroosterde groente, fruit, hummus, 100% pindakaas of ander plantaardig broodbeleg.

3. Neem niet meer zuivel en kaas dan je nodig hebt

Voor je gezondheid is het gunstig om elke dag tussen de 300 - 450 ml zuivel te nemen en 40 gram kaas (ca. 2 belegde boterhammen). Meer is niet nodig. Vooral veel kaas eten zorgt voor een hoge milieubelasting.

4. Eet niet meer dan je nodig hebt, vermijd snacks en snoep

Als iedereen die te veel eet, minder gaat eten, levert dit veel winst op voor het milieu. Eet dus niet meer dan je nodig hebt. Vermijd bewerkte producten die veel calorieën bevatten zoals gefrituurde snacks, chips, koekjes, gebak, snoep en ijs. Weten hoeveel je nodig hebt? Vraag hier je dagelijkse energiebehoefte aan.

5. Drink zo weinig mogelijk suikerhoudende dranken en alcohol

Frisdranken, vruchtensappen en alcohol hebben een hoge klimaatbelasting en zijn niet goed voor je gezondheid. Drink daarom vooral water en thee en koffie zonder suiker. Kraanwater is het minst belastend voor het milieu. Bij koffie en thee kun je letten op de keurmerken Fairtrade (Max Havelaar), UTZ en Rainforest Alliance.

6. Ga voor volkoren graanproducten, groente en fruit

Geef de voorkeur aan plantaardige producten; volkoren graanproducten, groente, fruit, aardappelen, peulvruchten, dagelijks een handje noten en plantaardige oliën. De meeste plantaardige producten hebben een lage klimaatbelasting.

7. Let bij groente en fruit op herkomst en seizoen

Groente en fruit hebben een lage milieudruk. Als je seizoensproducten neemt en let op de herkomst, ben je helemaal groen bezig. Kies voor broccoli, rode kool, prei, rode biet, ui, wortelen, witlof en bleekselderij. Producten van buiten Europa die met het vliegtuig komen, hebben een hogere klimaatimpact. Dat geldt ook voor groenten uit verwarmde kassen.

EXTRA TIP: Kies voor producten met een keurmerk

Producten met het keurmerk Beter Leven werden in 2019 het meest verkocht. Grootste groeier was het keurmerk On The Way To Planet Proof.

 

Andere keurmerken groeiden tussen de 5 en 14%; ASC, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ Certified, Label Rouge en Vrije Uitloop. Kies voor producten met een keurmerk, dan ben je lekker duurzaam bezig.