· 

Hoe duurzaam doe jij je boodschappen?

gezond eten met de schijf van vijf

Duurzaam boodschappen doen is helemaal niet zo moeilijk. Een paar tips om dit voor elkaar te krijgen.

 

Eet volgens de Schijf van Vijf 

Dit is niet alleen gezond, maar ook duurzamer. Wil je weten waar jij extra op kunt letten? Doe dan de test van het Voedingscentrum.

 

Eet vaker plantaardig

Kies in plaats van vlees of vis ook eens peulvruchten, noten of kant-en-klare vleesvervangers. Let wel op het zoutgehalte van die vleesvervangers. Een lekker recept met peulvruchten vind je hier.

 

Albert Heijn sleepte deze maand een prijs in de wacht met een pasta, fusilli, op basis van rode linzen. Het product valt binnen de Schijf van Vijf en is een gezonde keuze. Het is een bron van vezels en bevat veel eiwit. Een prima vleesvervanger.

Eet je vlees of vis, hou het dan bij maximaal 100 gram per portie.  

 

Drink water uit de kraan

Leidingwater is veel minder milieubelastend dan verpakt water in een plastic of glazen fles. En als je wilt afvallen dan is water uit de kraan uiteraard een stuk beter dan verpakte frisdrank, wijn en bier.  

 

Kies minder verpakking als dat kan

Verpakkingen zijn nuttig voor de houdbaarheid en bescherming van producten, maar belasten ook het milieu. Je kunt hier rekening mee houden door bewust om te gaan met verpakkingen. Doe bijvoorbeeld niet elke groente die je koopt in een aparte plastic zak.

 

Let op duurzaamheidskeurmerken

Voor dierlijke producten kun je letten op het Beter Leven Keurmerk. Hoe meer sterren, hoe meer er rekening is gehouden met het dierenwelzijn. Voor andere producten als groente en fruit zijn Fairtrade, Rainforest Alliance, PlanetProof, Europees biologisch, Eko en Demeter de topkeurmerken.

 

 

Kies voor verse seizoensgroente en -fruit

Milieu Centraal heeft een superhandige  Groente- en fruitkalender waarop staat wanneer welke soorten in het seizoen zijn. Er is ook een app zodat je in de winkel direct kunt checken welke seizoensgroente er liggen.