· 

Wat is jouw favoriete energiereep?

Dat vezels gezond zijn is bekend. Dat kun je zien als je in de supermarkt voor het schap met energierepen staat. Je wordt omringd door wuivende graanvelden. Met daarbij de mooiste beloften: boordevol noten, granen, proteïne (eiwit). En vezels dus. Vezels die zorgen voor een verzadigd gevoel en daardoor ook helpen bij afvallen.

Goed bezig?

De verpakkingen van energierepen, met wuivende graanvelden, kunnen de indruk wekken dat je goed bezig bent. De repen van Bolletje heten zelfs ‘Goed Bezig’. Nu moet gezegd dat Bolletje minder slecht scoort dan andere vezelrepen. Ze bevatten minder suiker en vet dan de concurrenten. Maar goed bezig? Je kunt beter twee volkorenboterhammen met mager beleg nemen.

Of neem de sinaasappelschijf op de verpakking van de Sultana’s Just Good. De enige sinaasappel die erin zit, komt van natuurlijk sinaasappelaroma, daar zitten helemaal geen voedingsstoffen in.

 

 

Bron van vezels

Rijk aan vezels mag alleen op een reep staan als er minimaal 6 gram vezels per 100 gram in zit. In een Liga Haverreep van 21 gram zit nog geen anderhalve gram vezels. ‘Bron van vezels’ betekent al helemaal niets, dat mag al op de verpakking staan bij 3 gram.

 

In een Good Morning Sultana Havermoutstick zit maar 1,8 gram vezels. Dat is wel erg weinig als je weet dat 30 gram vezels op een dag het advies is. Je kunt beter twee volkorenboterhammen met mager beleg nemen!
 

 

Niet in de Schijf van Vijf

Ook het Voedingscentrum zegt: een vezelrijke reep ”past niet in een gezond voedingspatroon”. Dat klinkt wel heel streng. Maar als je de etiketten leest begrijp je waarom. Soms zit er veel vet in. En bijna altijd bevatten ze veel suiker. Maar je kocht ze voor de vele vezels.

Vezels zijn vezels. Of ze nu in havermout of in Oerrrkoek zitten. En toch heb je meer aan vezels uit een appel, een handje noten, havermout of een bordje zilvervliesrijst. Die leveren ook nog allerlei andere gezondheidsvoordelen op. Zoals het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde soorten kanker.

En zo is het ineens weer een helder verhaal: eet de aanbevolen hoeveelheden groente, fruit, noten, peulvruchten en volkorenproducten. Dan krijg je de gewenste vezels eenvoudig binnen.  

 

Weten wat meer vezels voor jouw gewicht kunnen doen? Vraag het me gewoon
Hulp nodig bij het vinden van een vezelrijk eetpatroon? Maak dan nu een gratis afspraak.
Of stel hieronder al je vragen over een vezelrijk eetpatroon. En vertel wat jouw doel is; afvallen, fitter worden of gezonder eten.  Ik help je graag.    

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.