· 

Ken jij de feiten over afvallen?

  • Tarwe is even goed als spelt.    
  • En door koffie te drinken hou je vocht vast. 
  • Rijstdrank is gezonder dan koemelk.   

Welke uitspraken kloppen wel en welke niet? Lees hier de feiten en fabels over afvallen en gezond eten.

 

“In groente zit vooral vitamine C”

 Fabel: Vitamine C zit met name in fruit zoals sinaasappel en kiwi en in sommige groentesoorten waaronder paprika. In veel groenten zit een stuk minder vitamine C, maar wel veel andere vitamines en mineralen. Zo zit in wortel veel vitamine A.


“Rijstdrank is gezonder dan koemelk”

Fabel: Rijstdrank is niet te vergelijken met koemelk. Er zitten nauwelijks eiwit in rijstdrank. Ook zit er geen vitamine B2 in. Deze vitamine zit van nature wel in koemelk.

“Tarwe is even goed als spelt”

Feit: Speltbrood is hip omdat het gezonder zou zijn. Het verschil tussen spelt en tarwe is echter maar klein. Speltbrood bevat ook gewoon gluten. Wel verdragen sommige mensen spelt beter dan tarwe. 

“Lekker 'gewoon bewegen' is even gezond als sporten”

Feit: Sporten is niet gezonder dan 'gewoon bewegen'. De hele dag stilzitten is schadelijk voor de gezondheid. Ook als je aan het einde van de dag gaat sporten. Het is juist gezond om de hele dag actief te zijn en minimaal een half uur intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door een half uur flink door te wandelen.

"Extra vitamines slikken is nodig om gezond te blijven"

Ten dele waar: Voor velen geldt dat we voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen door gezond en gevarieerd te eten. Toch zijn er bepaalde groepen (zoals ouderen, zwangere vrouwen en kinderen) die extra vitamines nodig hebben.

Benieuwd of jij extra vitamines nodig hebt en hoeveel? Stuur me een berichtje met je vraag.  

"Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen"

Fabel: Er zijn theorieën dat je tijdens afvallen geen koolhydraten moet eten. Maar koolhydraten  maken niet dikker dan andere voedingsstoffen. Behalve als je er te veel van eet. Dan zorgt het wel voor toename van je gewicht. Net als teveel vet.  

"Als olijfolie niet extra vergine is, bevat het vooral ongezonde verzadigde vetten”

Fabel: Onzin, de kwaliteit van het product is wel beter, maar de vetten zijn hetzelfde.

 

“Koffie houdt vocht vast”

 Fabel: De cafeïne zorgt zelfs voor een snellere vochtuitscheiding. Niet meer dan anders, alleen sneller.

 

“Ik ben dik omdat ik zware botten heb”

 Fabel: Het kan wat schelen, maar eigenlijk nooit meer dan zo’n 2 kilo op je totale gewicht. 


"Vet is slecht voor je"

 Fabel: Er zijn vitamines die vet nodig hebben om te worden opgenomen in je bloed.  Daarnaast is vet een belangrijke bouwstof. Vetten leveren veel energie, dus je moet er niet te veel van eten. 


"Iets te zwaar zijn is juist gezond"

Fabel: Gezondheidsrisico's nemen toe bij overgewicht. Als je tegen de grens of net boven de grens van overgewicht zit, dan is er niet veel aan de hand.

 

Het gevaar is dat je van "iets te zwaar" langzaam doorgroeit naar echt te zwaar. En dan komt je gezondheid wel in gevaar. 

Weten of jij wel een gezond gewicht hebt?  Vul je gegevens in, dan reken ik het meteen voor je uit. Vrijblijvend.  

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.