· 

Lekker en gezond eten met minder vlees

Eet jij op sommige dagen geen vlees? Dan ben jij een zogenaamde flexitariër. Bijna 90% van de Nederlanders eet regelmatig  één dag in de week geen vlees. Iets meer dan de helft van de Nederlanders eet zelfs 3 dagen of meer geen vlees. 

 

Gezond eten met minder vlees is niet moeilijk. En wees gerust, ook zonder vlees kun je prima eten volgens de Schijf van Vijf. Maar wat eet je dan wel? Daar kom ik zo op terug. Eerst even over het waarom van minder vlees eten.   

Waarom minder vlees eten?

Er zijn diverse redenen om minder vlees te eten. Voor de hand liggen dingen als het dierenwelzijn, het milieu en het ecosysteem. Maar ook de keuze voor een meer eerlijke voedselverdeling. En .... voor je eigen gezondheid.  

 

Een of meer dagen zonder vlees is minstens even gezond als met vlees. Sterker nog, er is wetenschappelijk aangetoond dat een eetpatroon met minder vlees zorgt voor een lagere bloeddruk. En een lager risico op hart- en vaatziekten. 

Wat eet je dan wel?

Vlees of vis vervang je heel makkelijk door een plantaardig alternatief. Dit zijn gezonde en volwaardige vervangers van 100 gram vlees:

  • 120-130 gram (gare) peulvruchten. Zoals kikkererwten, kidneybonen, linzen, black beans, sojabonen, etc.
  • 25 gram ongezouten noten, pitten en zaden. Zoals amandelen, walnoten, cashewnoten, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloem of pijnboompitten.
  • 100 gram vleesvervangers op basis van soja of zuivel bijvoorbeeld.
  • nog wat onbekender, maar ook een goed alternatief zijn wieren, algen en seitan (op basis van tarwegluten).

Natuurlijk kun  je als alternatief ook kiezen voor 2 eieren. Gewoon gekookt, gebakken, gepocheerd of als omelet. 

Flexitariër en toch voldoende eiwit binnenkrijgen

Ben jij flexitariër of wil je het worden? Maar weet je niet of je wel voldoende eiwit en andere voedingsstoffen binnenkrijgt? 
Kom dan gerust eens vrijblijvend kennismaken. Ik beantwoord graag je vragen over gezond eten met minder vlees.       

Slimme combinaties van vleesvervangers

Ook zonder vlees eet je volgens de Schijf van Vijf. Het is wel belangrijk dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en B12 binnenkrijgt.

Een paar tips:

  • Voor de juiste variatie aan eiwit is het eten van granen met peulvruchten een slimme combinatie. Bijvoorbeeld rijst met kidneybonen.
  • Daarnaast zit er natuurlijk volop eiwit in alle soorten zuivel.
  • Kies voorr ijzerrijk broodbeleg zoals appelstroop of hummus. Eet voldoende volkorenproducten, peulvruchten en groene groenten zoals spinazie.
  • En eet fruit bij de maaltijd. Daar zit vitamine C in, dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt.
  • Vitamine B1 zit in brood en graanproducten, aardappelen, groente en in melk (producten).      
  • Vitamine B12 zit ook in zuivel, eieren en in sommige verrijkte vleesvervangers.

Handig om op te letten bij kant en klare vleesvervangers

Bij kant-en-klare vleesvervangers is het belangrijk dat je even de verpakking checkt op:

  • Niet meer dan 2,5 gram verzadigd vet per 100 gram.
  • Maximaal 1,1 gram zout per 100 gram.
  • Geen toegevoegde suikers.

Dan weet je dat je een gezond alternatief te pakken hebt. Natuurlijk kun je ook zelf een vegaburger maken. 

 

Vragen over gezond eten met minder vlees? Kom vrijblijvend kennismaken!