· 

7 redenen om (meer) te gaan wandelen

Uit onderzoek van bureau Ipsos en de Volkskrant blijkt vandaag dat ruim een derde van de Nederlanders minder beweegt sinds de strenge coronamaatregelen. Dat we minder bewegen komt voornamelijk doordat sportclubs gesloten zijn en omdat veel woon-werkverkeer wegvalt.

 

Zit jij thuis ook te lang achter je laptop? Zet dan een app op je computer waardoor je elk half uur even 2 minuten pauze moet nemen. En ga  lekker een half uurtje wandelen. Gewoon je voordeur uit voor en rondje in de buurt. Ga je regelmatig even lopen en wandelen, dan merk je de vele voordelen vanzelf. Dit zijn er 7 op een rij.

1. Wandelen is goed voor spieren en botten

Allereerst is wandelen goed voor je spieren en botten. Het maakt ze sterker en daardoor heb je een lagere kans op het ontwikkelen van botontkalking.  Door botten regelmatig te belasten worden ze sterker en bouw je zelfs nieuwe botmassa op. Daarnaast is het ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten.

2. Wandelen is goed voor hart en bloedvaten én tegen diabetes

een wandelaar die wil afvallen door bewegen

Iedere dag minstens dertig minuten wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed.

 

Ook verbetert daardoor de conditie van je hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als je één uur per week actief bent.

 

Iedere dag lopen of wandelen geeft een lager risico op diabetes type 2.

 

En het verlaagt niet alleen het risico op het ontwikkelen van diabetes. Ook als je al diabetes hebt, is het goed om te wandelen. Dat is gebleken uit onderzoek van het RadboudUMC.

3. Wandelen is goed tegen overgewicht

Een uur stevig doorlopen kost je ongeveer 240 kilocalorieën aan energie. Wie dagelijks een half uur wandelt kan zomaar een kilo afvallen in twee maanden. En daarmee dus zomaar vijf tot zes kilo in een jaar. Combineer je het met een beter eetpatroon, dan ben je de kilo's nog sneller kwijt. Weten hoe dat zit? Vraag een gratis online kennismaking.  

4. Wandelen is goed voor je hersenen en tegen depressie

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter. En wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af wanneer men gaat wandelen.

5. Wandelen is goed voor je longen

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Heel belangrijk in deze tijd!

6. Wandelen is goed voor de spijsvertering

 Bewegen en dus ook wandelen stimuleert de spijsvertering en voorkomt verstopping van de darmen.

7. Tot slot: wandelen is goed voor je nachtrust en je humeur

 Wandelen én daglicht is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter gaat lukken. Ook de kwaliteit van je slaap verbetert. Start vandaag nog met wandelen, dan merk je al meteen het positieve effect op je humeur! 

 

Veel plezier.