· 

5 tips om je eetpatroon te verbeteren

1. Neem meer groente

Groentes zijn echte vitaminebommetjes. Met groente doe je je lichaam een groot plezier. Eet ze de hele dag door, dan haal je de 250 gram per dag makkelijk. Wist je dat 5 cherrytomaatjes al 50 gram wegen? 

 

2. Eet volkoren

Volkoren producten zijn belangrijk voor een gezond cholesterolgehalte en ze zitten propvol vezels. Die vezels geven een vol gevoel, waardoor je minder snel zin krijgt in iets lekkers. 

Hoe vaak eet jij volkorenbrood? En volkorenpasta of couscous? Of zilvervliesrijst in plaats van een witte variant?

 

3. Eet gevarieerd 

Eet lekker gevarieerd. Dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Wissel je boterham bij het ontbijt eens af met een portie yoghurt met muesli. Lunch met een volkorenwrap met salade. Of een groentesoepje met brood. Probeer eens peulvruchten bij het avondeten. Kies voor groente en fruit van het seizoen. En neem ook gewoon eens wat lekkers! 

 

4. Let op zout

Voor je gezondheid is zes gram de maximale hoeveelheid zout die je per dag binnen zou mogen krijgen.  Veel mensen zit daar (ver) boven.  Zout zit in veel kant-en-klare voedingsmiddelen. Door minder uit pakjes en zakjes te eten en te kiezen voor minder bewerkte producten kun je het zoutgehalte van je eten al flink beperken. 
 

5. Kies voor goede vetten

Onverzadigd vet verlaagt het gehalte “slechte”cholesterol in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. En ze leveren vetzuren voor een goede gezondheid. Vette vis, ongezouten noten, olijfolie en avocado’s bevatten die onverzadigde vetten.

Kies daarnaast voor de halfvolle of magere variant van zuivel en eet magere kaas en vleessoorten. Dan zet je met vet al flinke stappen naar een gezond eetpatroon.  


6. Extra tip; afvallen met lekker en gezond eten  
Kan je wel wat hulp gebruiken om gezonder te gaan eten en wat kilo's kwijt te raken? Stuur me dan een berichtje voor een gratis kennismaking.