· 

5 tips om je eetpatroon te verbeteren

Verhoog je weerstand door een beter eetpatroon. En raak tegelijkertijd wat kilo's kwijt met deze 5 praktische tips.  

1. Neem meer groente

Groentes zijn echte vitaminebommetjes. Met 250 gram groente per dag doe je je lichaam een groot plezier. Eet ze de hele dag door, dan haal je de 250 gram makkelijker. Wist je dat 5 cherrytomaatjes al 50 gram wegen? 

 

2. Eet volkoren

Volkoren producten zijn belangrijk voor een gezond cholesterolgehalte en ze zitten propvol vezels. Die vezels geven een vol gevoel, waardoor je minder snel zin krijgt in iets lekkers. Wist jij dat je 30 gram vezels per dag nodig hebt? 

Hoe vaak eet jij volkorenbrood, volkorenpasta of couscous? Of zilvervliesrijst in plaats van een witte variant? 

3. Eet gevarieerd 

Eet lekker gevarieerd. Dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Wissel je boterham bij het ontbijt eens af met een portie yoghurt met muesli. Lunch met een volkorenwrap met salade. Of een groentesoepje met brood. Probeer eens peulvruchten bij het avondeten. Kies voor groente en fruit van het seizoen. Maar neem ook gewoon af en toe eens wat lekkers! 

 

4. Let op zout

Voor je gezondheid is zes gram de maximale hoeveelheid zout die je per dag binnen zou mogen krijgen. Zout zit in veel kant-en-klare voedingsmiddelen. Eet minder uit pakjes en zakjes en kies minder voor bewerkte producten. Dan beperk je het zoutgehalte van je eten al flink. Weet jij hoeveel zout jij eet op een dag? Laat een analyse van je eetpatroon maken door mij, dan weet je meteen hoe het zit met je zoutgehalte.  
 

5. Kies voor goede vetten

Onverzadigd vet verlaagt het gehalte “slechte”cholesterol in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. En ze leveren vetzuren voor een goede gezondheid. Vette vis, ongezouten noten, olijfolie en avocado’s bevatten die onverzadigde vetten.

Kies daarnaast voor de halfvolle of magere variant van zuivel en eet magere kaas en vleessoorten. Dan zet je al flinke stappen naar een gezond eetpatroon met minder vet.  


6. Extra tip; afvallen met hulp van een professional  
Kan je wel wat hulp gebruiken om gezonder te eten en kilo's kwijt te raken? Onderzoek toont aan dat gezonder afvallen beter gaat met professionele hulp. Stuur me gerust een berichtje voor een gratis online kennismaking.