· 

Gezond eten en genieten met kerst

De kerstdagen vragen om gezelligheid en (te) veel eten. Hoe hou je het toch nog een beetje in de hand? Zonder dat je alleen nog maar sla en worteltjes mag eten. Tien praktische tips. 

 

1. Kies voor veel groente

Bij het kerstdiner spelen vlees en vis vaak de hoofdrol. Lekker natuurlijk, maar minder goed voor de lijn. Zorg dus dat je veel groenten neemt. Die kalkoen en aardappeltjes kunnen ook best, maar neem daar een kleinere portie van. Genoeg om er wel van te genieten.

 

2. Doe rustig aan met sausjes

Een lekkere jus bij het vlees, een kaassausje bij de groente, een dressing over de salade. We gebruiken heel wat sauzen tijdens een uitgebreid diner. Die bevatten meestal veel vet en flink wat calorieën. Neem eens wat minder saus en proef de smaak van het eten beter. Ben je zelf de kok, dan kun je natuurlijk ook zorgen voor wat lichtere sauzen. Gebaseerd op yoghurt in plaats van creme fraiche bijvoorbeeld.

 

3. Plan een gezonder of kleiner toetje

Het toetje bevat meestal veel calorieën. Door fruit te gebruiken maak je het toetje vaak al een stuk slanker. Let verder een beetje op de porties, die zijn in recepten vaak erg groot. Ook als je ergens anders te gast bent, kun je uitstekend een kleinere portie vragen.

 

4. Eet één bord en doe daar lekker lang over

Met een tafel vol lekkers is de verleiding groot om drie keer op te scheppen. Beter is het om één bord op te scheppen en dat langzaam en met aandacht op te eten. Heb je toch nog trek? Ga dan voor wat extra groente of salade. Zo eet je nog steeds lekker met de rest mee, zonder dat veel extra calorieën.

 

5. Probeer ieder glas wijn af te wisselen met een glas water 

Wil je wel een wijntje drinken bij het eten, wissel dan af met water. Zo drink je de helft minder alcohol. Wijn, maar ook bier gaan er snel in, maar bevatten veel calorieën. Denk er ook aan dat je na een paar wijntjes vaak meer eet, zonder dat je het door hebt.

 

6. Zorg voor gezonde hapjes

Veel van het extra kersteten komt door de hapjes voor en na het diner. Voor je het weet heb je jezelf volgestopt met kerstkransjes, een kerststolletje met spijs en kaasstengeltjes. De beste manier om dat te voorkomen, is door te zorgen voor gezonde tussendoortjes. En die kunnen nog steeds luxe en lekker zijn. Denk aan gevulde eieren of torentjes van komkommer en zalm.

 

7. Maak een winterwandeling

Gezond eten tijdens de feestdagen is één ding, maar je kunt natuurlijk ook gezond bewegen! Een frisse tweede kerstdag is hét moment om een bos- of strandwandeling te gaan maken. Zo ben je meteen de helft van die kalkoen kwijt en zit je ’s avonds lekker opgefrist weer op de bank.

 

8. Neem een gezond ontbijt

Ga na een uitgebreid kerstdiner de volgende dag voor een licht en gezond ontbijt. Neem yoghurt met lekker veel fruit of een roerei met wat groenten.

 

9. Neem een balansdag

Heb je genoten van een heerlijk kerstdiner, neem dan een  balansdag. Een balansdag houdt gewoon in dat je wat lichter en wat minder eet. En je lichaam daarmee de kans geeft om een grotere hoeveelheid eten te verwerken. Je doel is om op de balansdag minder calorieën binnen te krijgen, zodat je de kerstdag een beetje compenseert.

 

10. Voel je niet schuldig

Uiteindelijk geldt dat je toch vooral mag genieten met de kerstdagen. In die paar dagen kun je echt geen kilo’s zwaarder worden. Het aankomen in gewicht gebeurt niet tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst.  


Fijne feestdagen!