· 

Gezond afvallen zonder dieet stap 4: Gezonde voeding

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat gezond afvallen begint met de kwaliteit van je voeding. Dan  helpt het als je:

  • minder toegevoegde suiker, bewerkte producten en geraffineerde granen (wit brood etc.) eet;
  • meer groenten, fruit en noten eet;
  • meer onbewerkte producten eet, inclusief langzame koolhydraten zoals volkoren brood. 

‘Even’ veranderen van eten doe je niet zomaar. Je moet de tijd nemen om te wennen. Maar ben je eenmaal overgestapt naar gezonde voeding, dan wil je niet anders meer. Je krijgt er meer energie van, je krijgt er een beter figuur van, meer zelfvertrouwen en ga zo maar door. 

 

Wil jij ook overstappen naar gezond eten, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Vraag dan vrijblijvend een adviesgesprek aan Voedingscoach Hanny.

Ongezonde voeding; het gevaar van bewerkt eten

Van teveel bewerkt eten krijg je eerder een hongergevoel, omdat ze vaak snelle koolhydraten bevatten. En snelle koolhydraten verwerkt je lichaam zo:

 

  1. Het eten van snelle koolhydraten levert pieken in je bloedsuikerspiegel.
  2. Een deel van de bloedsuikers gaat naar de plekken in je lichaam waar ze nodig zijn als energiebron.
  3. De rest van de bloedsuikers, de energie die je op dat moment niet nodig hebt, wordt opgeslagen als vet.

Uit balans door snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten heten niet voor niets “snel”. Ze worden supersnel opgenomen in je bloed. Daardoor zakt je bloedsuikerspiegel ook weer supersnel en krijg je opnieuw een hongergevoel. Niet echt handig als je wilt afvallen. 

 

Die snelle koolhydraten gooien je lichaam dus uit balans.  

 

Voor een goede balans heeft je lichaam meer gezonde voeding nodig. Het komt er op neer dat je stopt met het eten van producten met veel suikers, zout en verzadigde vetten. 

 

 

In plaats daarvan kies je voor gezonde voeding.

De balans terug met langzame koolhydraten

 

Het voordeel van langzame koolhydraten is dat je lichaam er energie uithaalt en deze geleidelijk vrijgeeft. Je krijgt hierdoor minder hoge pieken in je bloedsuiker. Langzame koolhydraten met veel voedingsvezels vind je in producten zoals peulvruchten, groente en fruit. En in graanproducten zoals:

  • volkorenpasta
  • volkorencouscous
  • bulgur
  • zilvervliesrijst
  • volkorenbrood
  • naturel muesli 

In deze voedingsmiddelen zitten ook B-vitamines en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink.

Wil jij weten of je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan met Voedingscoach Hanny.

 

En waarom vet juist wel goed voor je is

Veel mensen die willen afvallen proberen vet te vermijden. Terwijl dit eigenlijk helemaal niet hoeft, je moet alleen de verkéérde vetten ontwijken, de zogenaamde verzadigde vetten.

 

Er zijn veel producten waarin gezonde (onverzadigde) vetten zitten, en die zijn juist heel goed voor je. Producten waarin gezonde vetten zitten zijn bijvoorbeeld noten, avocado’s en vette vis.

 

Deze producten zijn niet alleen heel erg lekker, maar ze geven je ook belangrijke vitaminen en mineralen.

Tenslotte; van eiwit heb je lang plezier

Genoeg eiwit eten is belangrijk voor een goede gezondheid. En een eetpatroon met relatief veel eiwit helpt je om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en je spierweefsel in stand helpt te houden.

 

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melkproducten, kaas en eieren.

Ga je liever voor plantaardig eiwit? Dat vind je in brood, graanproducten, peulvruchten (ook in de vorm van sojadrink bijvoorbeeld), noten en paddenstoelen.