· 

Koken als je haast hebt, zo pak je het 7x slimmer aan

Je kent het wel: de was moet nog opgevouwen, je partner blijft maar videobellen, de kids hebben honger, de hond moet nog uitgelaten en eigenlijk wilde je nog aan die presentatie werken....

 

Boodschappen? Eten? Koken? Het kan er makkelijk bij inschieten. Dit zijn 7 tips en tricks om gezond te eten als je haast hebt. Zodat het niet weer een rondje bezorging of brood wordt.

1. Vlotjes door de supermarkt

Sneller boodschappen doen bespaart niet alleen tijd, het helpt ook om minder 'slechte' dingen te kopen en bespaart geld. Je gaat het snelst door de super op deze manier:  

  • Maak gebruik van een simpel lijstje (bijv. in je telefoon) en ga direct op je doel af
  • Kun je iets niet vinden? Blijf dan niet lang zoeken, maar vraag het direct aan een medewerker
  • Houd de "buitenste paden" van de supermarkt aan: hier vind je de verse producten - alles wat je nodig hebt voor een gezonde avondmaaltijd. Met minder verleidingen 😉  

2. Alles tegelijk in één pan, dat is pas snel

Kook je pasta? Kook dan in de laatste vijf à zes minuten de groenten zoals broccoli mee in dezelfde pan. Het scheelt na afloop ook een pan opruimen. Kant-en-klare verse groente zijn hierbij je beste vrienden. 

3. De magnetron kan meer dan je denkt

Met wat kleine handigheidjes bespaar je tijd tijdens het koken. Neem de magnetron. Ideaal voor het snel verhitten van producten, maar ook voor koken van groente. Leg de groenten in een magnetronschaal met een laagje water. Dek af met een stukje magnetronfolie en plaats in de magnetron. Op 900 watt is de kooktijd ongeveer de helft van de kooktijd op een fornuis.

voedingscoach-hanny-afvallen-rijen-gilze

4. Nog sneller met de juiste spullen

Laat je keukenapparaten een handje meehelpen en denk praktisch, bijvoorbeeld:

  • Water aan de kook brengen gaat veel sneller in een waterkoker dan in de pan.
  • Een eiersnijder voor het makkelijk snijden van zachte groente en champignons.
  •  Ga de bloemkool niet te lijf met een bot aardappelschilmesje, zorg voor scherpe messen van verschillende afmetingen.

5. Probeer eens andere technieken

Ben je ook liefhebber van pompoen, dan is dit de manier om de schil makkelijker te verwijderen. Leg de pompoen drie minuten in de magnetron. Hierna kun je de schil een stuk makkelijker snijden. Het verwijderen van de pitjes gaat sneller wanneer je een ijsschep gebruikt. Deze is namelijk scherper dan een gewone lepel.

 

Best lastig zo’n velletje om de knoflook.  Gebruik de zijkant van een mes om de knoflookteen een beetje plat te drukken. Dan pel je het velletje er zo vanaf.  

6. De diepvries is je beste vriend

Sneller én gezond koken gaat het beste als je kunt terugvallen op gezonde voorraad.  Zorg er voor dat er altijd wat gesneden groenten in de diepvries liggen. Of ga op de creatieve toer met wat restjes: met overgebleven groenten en een paar eieren maak je zo een boerenomelet.

 

Vries porties in als je een keer teveel hebt gekookt. Maak je soep, maak dan standaard teveel en vries een deel in. Zo heb  je altijd je eigen gezonde “diepvriesmaaltijd” in huis. Alleen even opwarmen is voldoende. Dan heb je ook op de allerdrukste dagen in een handomdraai het eten op tafel. 

 

En nee, diepvriesgroente is niet minder gezond dan verse groente. 

7. Regeren is vooruitzien

Als je elke dag moet bedenken wat je gaat eten, dan kost dat je dat elke dag weer tijd en energie. Heb je niet direct inspiratie, dan ligt die afhaalmaaltijd of een boterham toch weer voor de hand. 

 

Maak het jezelf makkelijker met een maaltijdplanner. Bedenk op een rustig moment in de week wat je de komende week wilt eten. Kijk wat bij de dagen past, op welke dagen heb je veel of juist weinig tijd? Wie is er thuis om mee te eten of te koken? Schrijf het op en gebruik de maaltijdplanner voor de boodschappenlijst. 

 

Met een wekelijkse maaltijdplanner moet er nog wel gekookt worden, maar  hoef je niet meer (de halve dag) te stressen over wat je nu weer gaat eten.     

Gezond eten, hoeveel is dat eigenlijk?

Als je aan de slag gaat met slim koken, dan is het handig om te weten wat en hoeveel eten je op een dag nodig hebt.

 

Weet je wat jouw energiebehoefte is? Vraag een vrijblijvende kennismaking met Voedingscoach Hanny aan en ontvang een gratis berekening van jouw energiebehoefte (kcal) per dag.   

Meer over Voedingscoach Hanny

Het berekenen  van je energiebehoefte is de start van jouw persoonlijke eet en beweegdvies door Voedingcoach Hanny. Meer weten over afvallen met de hulp van een professionele voedingscoach?     

 

✔ Afvallen met Voedingscoach Hanny 

✔ Hoe werkt online Voedingscoaching?

✔ De tarieven van Voedingscoach Hanny