· 

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Hou jij ook van een ontbijt met een kraakje? Yoghurt of kwark met muesli, cruesli of havermout (daar is ie weer). Het aanbod ontbijtgranen in de supermarkt is enorm. Wel zo handig als je weet wat lekker én gezond is.

Hoe gezond zijn ontbijtgranen werkelijk

Als je de verpakking moet geloven, zijn ontbijtgranen stuk voor stuk supergezond. In werkelijkheid is dat zeker niet zo. Aan ontbijtgranen is regelmatig flink wat suiker toegevoegd. Bijvoorbeeld in de vorm van honing. 

 

Of het zijn suikers uit  gedroogd fruit, zoals rozijnen. Fruit is gezond, maar het fruit in ontbijtgranen is altijd gedroogd en daardoor zijn de  suikers extra geconcentreerd. Veel gedroogd fruit betekent dus ook veel suikers. 
 

In ontbijtgranen zit verder ook vaak flink wat verzadigd vet. Vooral in producten met kokos, cacao-nibs of chocolade loopt de hoeveelheid verzadigd vet snel op. Kokos en cacao-nibs bevatten van nature veel verzadigd vet (respectievelijk 30% en 60%).

Makkelijk vergelijken met de Nutri-score

Natuurlijk zijn er ook voldoende producten die wel lekker én gezond zijn. Maar hoe vind je die in dat enorme schap met ontbijtproducten? Een keurmerk zoals de Nutri-score kan daar mee helpen. Daarmee kun je op het oog dezelfde producten heel makkelijk met elkaar vergelijken.

Dit keurmerk is nog niet ingevoerd in Nederland, omdat het niet op alle punten aansluit bij de Schijf van Vijf. En dat is jammmer, want het maakt kiezen vooor de gezonde versie zoveel makkelijker. Hierna twee voorbeelden getest met de Nutri-score, (A is goed en E is slecht). 

Brinta Volkoren Graanontbijt en Brinta Drinkyoghurt

Het bekende Brinta Volkoren Graanontbijt heeft op een snufje zout na geen ongezonde toevoegingen en krijgt een A. Brinta Drinkontbijt bevat ruim 20% toegevoegde suikers en krijgt een B.

 

Afgaande op de verpakkingen zou je toch denken dat deze producten even gezond zijn. Ondanks de toegevoegde suikers krijgt het drinkontbijt toch wel een een B. Dit komt onder meer omdat het veel vezels bevat.

Biologische cornflakes en Kellogs cornflakes

De biologische cornflakes van Albert Heijn bestaan nagenoeg puur uit mais. Deze krijgt dan ook Nutri-Score A.

 

De cornflakes van Kellogg’s daarentegen bevat per 100 gram ruim 1 gram zout en 8 gram suiker. Deze krijgt daarmee een score C en is dus een ongezondere keuze. 

 

Gezond ontbijten? Even de kleine lettertjes checken

De conclusie is dat er genoeg gezonde ontbijtgranen te vinden zijn in de supermarkt. Met veel vezels en eiwitten en maar weinig suikers en verzadigd vet. Vooral de onbewerkte producten zoals havermout, Brinta en cornflakes. 

 

De TIP van Voedingscoach Hanny ligt voor de hand: check gewoon even het etiket op het pak, of op de website, voor de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet. En maak dan de gezonde keuze. 

 

Smakelijk ontbijt! 

Drie lekkere en gezonde ontbijttips