· 

Gezond eten op de automatische piloot

Bij het avondeten hoort een stuk vlees of vis. Een toetje eet je direct na de maaltijd. Bij een verjaardag hoort een stuk taart en bij feestjes een wijntje. Zomaar wat eetgewoontes die klanten me vertellen.

 

Eetgewoontes hoeven heus niet allemaal gezond te zijn. Maar kies jij wat je echt wilt en kun je ongezonde gewoontes aanpakken?

Het gemak van gewoontes

Natuurlijk zijn gewoontes belangrijk en handig. Zo is het fijn om ’s morgens vroeg op je routine te kunnen handelen. Zodra je uit je bed stapt: douchen, aankleden, eten, tandenpoetsen en weg!

 

Bij boodschappen doen is het prettig om op je routine te kopen. Je hoeft niet voor elk schap tientallen keuzes te maken; welke  yoghurt, groente, fruit etc. En bij het online boodschappen doen is het makkelijk om gewoon op de ‘herhaalknop’ te klikken.

 

Daarnaast geven gewoontes ook een prettig, vertrouwd gevoel. Je kijkt bijvoorbeeld om 9 uur al uit naar de koffie met ontbijtkoek om 10 uur.

Nog een drankje?

voedingscoach-gezond-afvallen
Met of zonder alcohol?

Gewoontes zijn handig en prettig, maar ze kunnen je ook tegenwerken. Je weet vast wel een moment te verzinnen dat je uit gewoonte iets doet of eet. Terwijl je er eigenlijk geen behoefte aan hebt.

 

Denk maar eens aan een willekeurige verjaardag of gebak op het werk; wil je echt altijd dat stuk taart? Die kaasjes, worst en chips? En nog een wijntje?

 

En hoe vaak grijp je halverwege de ochtend naar een ongezond tussendoortje? Terwijl een boterham een gezondere optie is. Maar je lunchgewoonte zegt dat brood eten bij de lunch hoort en niet eerder.

 

Gewoontes kunnen erg hardnekkig zijn. Vaak zonder dat je het zelf door hebt. En juist dat maakt het lastig om ze te veranderen. 

Nieuwe, gezonde eetgewoontes vinden

Wil je gezonder gaan eten? Start dan met het in kaart te brengen van  je huidige eetgewoontes. Door een week mijn eetdagboek bij te houden, word je je bewust van wat je eet.

Een volgende stap is het maken van nieuwe routines die je helpen om gezonder te gaan eten. Gooi niet meteen je hele leefstijl om, maar verander gewoontes stap voor stap.  Vervang dat stuk ontijtkoek bij de koffie door een  boterham. Neem eens wat snackgroente mee naar je werk. En zeg eens nee tegen weer een traktatie. 

 

Succes met het veranderen van je gewoontes!