· 

Dé 5 no-nonsense tips voor een gezondere leefstijl

Het is begin december, maar voor je het weet ligt de kerstboom alweer op straat. Die laatste dagen van december zijn traditioneel het moment om na te denken over je goede voornemens voor het nieuwe jaar.

 

De populairste voornemens? Je minder druk maken (27 procent), meer sporten en bewegen (26 procent) en afvallen (24 procent). Kort samen gevat wil meer dan 75% van de mensen gezonder gaan leven. 

 

Is een gezondere leefstijl ook iets voor jou? Begin dan met deze 5  no-nonsense tips!   

Tip 1 Wees realistisch

Gaat het om afvallen en gezond leven, dan heb je vaak de neiging om absurd hoge eisen aan jezelf te stellen. Vanaf morgen word je ineens superman of superwoman.

 

En dat terwijl de resultaten je tot nu toe iets anders vertellen, toch? 😉

 

Het is veel slimmer om realistisch te zijn. En te kijken naar wat je wél kan volhouden. Ook op de lange termijn.

 

Start met het stilstaan bij je huidige gedrag. En stel vanaf daar kleine, realistische doelen.

Tip 2 Eet meer groenten

Hoeveel gram groenten eet je nu per dag? Haal je de 250 gram per dag? Zo kan je makkelijk meer groente eten:

  • Een lekkere salade bij je boterhammen tijdens de lunch.
  • Neem je kant-en-klare salades, laat de dressings dan weg. Die zitten vaak vol suiker en vet.
  • Iedere dag snackgroente als tussendoortje; worteltjes, komkommer, snoeptomaatjes, snackpaprika etc.
  • Elke avond een kleine salade als voorgerecht.
  • Bij elke warme maaltijd gewoon een extra lepel groenten nemen.

Meer groenten zijn een simpele, maar flinke eerste stap naar een betere gezondheid.

Tip 3  Ontwikkel een gezonde ochtendroutine

Heel veel mensen springen net op tijd uit bed en hollen de rest van de dag achter de feiten aan.

 

Begin de ochtend eens relaxed. Met rustig en goed ontbijten. Zit even stil bij wat je die dag allemaal te wachten staat. Bereid je er op voor. Zo zorg je ervoor dat je niet al moe bent voordat je begint.

Tip 4  Inspannen: stop beweging in je dagelijkse routine

Sport je drie keer per week een uur, maar zit je verder alleen als een zoutzak achter de computer? Dan beweeg je echt onvoldoende.

Een paar keer per week sporten is een goed begin, maar nog beter is het integreren van beweging in je dagelijkse routine.

 

Het is slim om bijvoorbeeld overdag: 

  • Bij alle stukken die je kan lopen of fietsen, de auto te laten staan.
  • Tot de 4e verdieping altijd, maar dan ook altijd de trap te pakken. Hoger dan 4 mag natuurlijk ook 😉
  • Geen rondjes meer te rijden om te zoeken naar het parkeerplaatsje dat het dichtst bij de ingang ligt. Parkeer de auto op het meest vergelegen parkeerplaatsje. En geniet van het wandelingetje naar de voordeur.
  • Of een bushalte eerder uit te stappen.
  • Te gaan lunchwandelen.

Tip 5 Ontspannen: gezelligheid en slaap

Sport en inspanning zijn belangrijk, maar minstens zo belangrijk is goede ontspanning. Gewone gezelligheid met elkaar, ook al is het nu tijdelijk met wat minder mensen tegelijk. En er is niets gezonder dan even flink lachen.

 

Tot slot; zorg voor een goede nachtrust. 

 

Kan je wel een steuntje in de rug gebruiken met je goede voornemens? Kom dan eens vrijblijvend praten met Voedingscoach Hanny.