· 

Naar een gezonde leefstijl? Zo lukt het wel

 

 

Je leefstijl veranderen kost moeite, mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. We doen dingen zoveel mogelijk op de automatische piloot, want dat kost de minste energie. 


Neem autorijden. Dat gaat zo vanzelf, daar denk je nauwelijks meer bij na. Je kunt prima tegelijkertijd een (handsfree) telefoongesprek voeren of nadenken over wat je vanavond gaat eten. Heel efficiënt.

 

Voor nieuw gedrag moet je echter je best doen. Lichamelijk, maar ook geestelijk; het neemt meer ruimte in je hoofd in beslag. Die kun je niet voor andere dingen gebruiken. Dat geldt ook als je kilo's wilt kwijt raken door een gezonde leefstijl.  

Wat zit een gezond eetpatroon in de weg?

Misschien vind je het helemaal niet leuk, wat je moet doen voor een gezond eet en beweegpatroon. Dan heb je snel een excuus om in je oude gewoontes te blijven hangen.

 

 

Bijvoorbeeld standaard dat glas wijn tijdens het koken, die zak chips ‘s avonds of de koekjes bij elk kopje thee of koffie. En dat half uurtje wandelen per dag, is ook al snel weer een half uurtje bank hangen.

 

Hoe ga je dat oppakken?


Schrijf op wat een gezonde leefstijl je oplevert

Denk na over de positieve gevolgen van je  nieuwe leefstijl en schrijf op welke fijne dingen het oplevert. Zo krijgt je nieuwe eet- en beweegpatroon opeens iets leuks. Het is dan niet alleen iets wat je moet, maar ook iets wat je graag wilt. 

Gezond afvallen en fit worden: leg de lat niet te hoog

 

Als je hoort dat het voor je gezondheid beter is dat je afvalt en meer beweegt, geeft dat een impuls om in actie te komen. Je begint misschien fanatiek te sporten en zo weinig mogelijk te eten.    

 

Op zo’n moment leg je de lat veel te hoog. Want die eerste impuls zakt weer weg en daarmee ook de motivatie. Dan hou je het nooit vol om bijvoorbeeld vanuit het niets elke dag een uur te gaan sporten én tegelijk zelf je eetpatroon aan te passen.

 

Begin dus liever klein, bijvoorbeeld met 30 minuten wandelen per dag. Voorzichtig opbouwen is veel doeltreffender. Datzelfde geldt voor je eetpatroon. Ga niet aan een crashdieet, maar eet vooral voldoende volkoren producten, groente, fruit en zuivel.

 

En ga een eetdagboekje bijhouden om inzicht te krijgen in je eetpatroon. En vraag advies aan een deskundige.     

Je hoeft het niet alleen te doen, vraag hulp!

 

Bijna iedereen vindt het moeilijk om zijn gedrag te veranderen. Je bent echt geen slappeling als dat niet ineens lukt. Wees er open over en vraag advies aan mensen in je omgeving of aan Voedingscoach Hanny. Kom vrijblijvend  kennismaken, dan bespreken we welk eet en beweegpatroon het beste bij jou past.  

Je leefstijl veranderen: zo lukt het wél

  • Leg de lat niet te hoog. Kleine stapjes werken beter dan grote.
  • Gun jezelf de tijd om aan je nieuwe gewoonte te wennen.
  • Schrijf op wat het nieuwe eet en beweegpatroon je gaat opleveren. Wees zo specifiek mogelijk.
  • Laat je inspireren door anderen die het doel al hebben gehaald.
  • Mobiliseer je omgeving om je te stimuleren en bij te staan. En vraag advies aan Voedingscoach Hanny.