· 

Naar een gezonde leefstijl? De 3 slimste tips!

Je leefstijl veranderen kost moeite, mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. We doen dingen zoveel mogelijk op de automatische piloot, want dat kost de minste energie. 


Neem autorijden. Dat gaat zo vanzelf, daar denk je nauwelijks meer bij na. Je kunt prima tegelijkertijd rijden en handsfree een telefoongesprek voeren. Of nadenken over wat je vanavond gaat eten. Heel efficiënt.

 

Voor nieuw gedrag moet je echter je best doen. Lichamelijk, maar ook geestelijk; het neemt meer ruimte in je hoofd in beslag. Die kun je niet voor andere dingen gebruiken. Dat geldt ook als je gezond wilt afvallen door je leefstijl te veranderen.  

Wat zit een gezonde leefstijl in de weg?

Misschien vind je het helemaal niet leuk, wat je moet doen voor een gezond eet en beweegpatroon. Dan heb je snel een excuus om in je oude gewoontes te blijven hangen. 

 

Bijvoorbeeld standaard dat glas wijn tijdens het koken, die zak chips ‘s avonds op de bank of de koekjes bij de thee of koffie.

En dat half uurtje wandelen per dag, is ook al snel weer een half uurtje bank hangen.

 

Hoe ga je dat anders aanpakken? Dit zijn de 3 slimste tips!


TIP 1: Schrijf op wat een gezonde leefstijl jou oplevert

Denk na over de positieve gevolgen van je  nieuwe leefstijl en schrijf op welke fijne dingen het oplevert. Zo krijgt een gezonde leefstijl opeens iets leuks. Het is niet iets wat je moet, maar iets wat je graag wilt!

TIP 2: Leg de lat niet te hoog

Als je gaat nadenken over een gezonde leefstijl, dan geeft dat een impuls om in actie te komen. Je begint meteen fanatiek te sporten en zo weinig mogelijk te eten.  Kortom, je legt de lat meteen lekker hoog.

 

Maar die eerste impuls zakt weer weg en daarmee ook de motivatie. En probeer dan maar eens vol te houden om vanuit het niets elke dag een uur te gaan sporten. En tegelijk je eetpatroon aan te passen.

 

Voorzichtig opbouwen is veel doeltreffender. Begin klein, bijvoorbeeld met 30 minuten wandelen per dag.  Datzelfde geldt voor je eetpatroon. Ga niet aan een crashdieet, maar eet vooral voldoende volkoren producten, groente, fruit en naturel zuivel.

Tip 3: Je hoeft het niet alleen te doen, vraag hulp!

 Bijna iedereen vindt het moeilijk om zijn gedrag te veranderen. Je bent echt geen slappeling als dat niet meteen lukt. Wees er open over, vraag steun aan mensen in je omgeving.

 

En vraag advies aan een voedingsdeskundige, zoals Voedingscoach Hanny. Vraag een vrijblijvende kennismaking.

Stel gerust al je vragen over gezond afvallen. Ik vertel je graag hoe voedingscoaching concreet werkt. En hoe het jou gaat helpen! Vraag nu die gratis telefonische kennismaking aan.     

Je leefstijl veranderen in het kort

  1. Schrijf op wat het nieuwe eet en beweegpatroon je gaat opleveren. Wees zo specifiek mogelijk.
  2. Leg de lat niet te hoog. Kleine stapjes werken beter dan grote.
  3. Gun jezelf de tijd om aan je nieuwe gewoonte te wennen.
  4. Laat je inspireren door anderen die het doel al hebben gehaald.
  5. Mobiliseer je omgeving om je te stimuleren en bij te staan. En vraag advies aan Voedingscoach Hanny.