· 

Hoe hou je het gezond(er) met Sint

Een avondje Sinterklaas betekent genieten van pepernoten, taaitaai, chocolade en banketletter. Pakjesavond heet niet voor niets ‘het heerlijk avondje’. Wil jij in deze periode toch een beetje op je gewicht letten? Dan zijn dit handige tips.

Het ene strooigoed is het andere niet:  

  • Taaitaai en echte ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten relatief weinig calorieën. Voor schuimpjes geldt hetzelfde.

  • Gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten bevatten veel meer calorieën. Chocoladekruidnoten bevatten zo’n 500 kcal per 100 gram.

  • Chocoladeletters (melk en puur) staan aan kop: een letter van 100 gram levert zo’n 550 calorieën. 

Zo weersta je de verleiding

Met al dat lekkers om je heen, ben je al meer aan het snoepen dan je eigenlijk wil. Dit zijn wat tips om jezelf in bescherming te nemen. Probeer ze uit en kijk wat werkt voor jou.

  • Het helpt om van tevoren te bedenken wat je wilt snoepen.
  • Koop maximaal twee verschillende soorten snoep. Ongemerkt eet je meer als er veel soorten snoep op tafel staan. 
  • Serveer het snoepgoed in kleine bakjes. Uit kleine bakjes eet je minder, blijkt uit onderzoek. 
  • Zet naast snoepgoed ook iets gezonds op tafel. Bakjes met mandarijnpartjes, worteltjes en stukjes oranje paprika bijvoorbeeld. Heb je meteen een deel van je dagelijkse portie groente en fruit binnen. 
  • Heel simpel: koop niet te veel. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.

 

Fijne pakjesavond!

Meer Sint