· 

Gezonder eten in 5 stappen 

Januari is het moment om te starten met gezonder eten en leven. Dat merk ik aan de drukte in mijn agenda. Ben jij ook meteen de eerste week begonnen? Hartstikke goed!

 

Of moet je nog beginnen, maar weet je niet hoe? Probeer dan eerst in kaart te brengen wat je precies wilt bereiken. Hiermee voorkom je teleurstelling en blijf je makkelijker gemotiveerd.

 

Zelf een plan van aanpak maken om gezonder te eten en leven ? Gebruik deze 5 stappen:

 

Stap 1: wat is je doel

Begin met het beantwoorden van twee vragen:

  • Wat wil ik veranderen?
  • En waarom wil ik dit?

Schrijf dat bij voorkeur op. Dit maakt het makkelijk om het duidelijk en concreet te maken voor jezelf. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil meer bewegen en gezonder eten, omdat ik 7 kilo wil afvallen en me fitter wil voelen.
  • Ik wil alleen in het weekend iets extra’s eten, omdat ik een stabiel gewicht wil houden.

Stap 2: bedenk concrete stappen

Ga vervolgens voor jezelf na welke concrete stappen er nodig zijn om je doel te behalen. Bijvoorbeeld:

  • Ik neem geen snoep meer mee in de auto.
  • Ik ga elke dag 30 minuten wandelen.
  • In de loop van de middag neem ik een stuk fruit.
  • Op mijn werk pak ik de trap in plaats van de lift.

 

Stap 3: hoe haalbaar is het?

Beoordeel of je de concrete stappen (zonder veel moeite) kunt uitvoeren. Heb je het ervoor over om deze stappen te zetten? Ja? Dan ben je er klaar voor! 

Zo niet, dan is het beter om je doel aan te passen, naar wat wel haalbaar is. Zo houd je het leuk. Of zoek de begeleiding op van een voedingscoach. Die kan jou helpen bij het samenstellen van een praktisch en haalbaar plan van aanpak. En jou helpen de balans te vinden tussen genieten en je doel bereiken. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

 

Stap 4: regel een steuntje in de rug

Zorg voor een steun in de rug, zodat jij je kan herpakken als het even tegenzit. Het helpt als mensen in jouw directe omgeving je een extra zetje geven. Vertel ze bijvoorbeeld wat je wilt veranderen en hoe ze je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld door niet aan te dringen als je nee zegt tegen een traktatie. Of door de schaal met koekjes of hapjes niet voor jouw neus op tafel te zetten.

 

En je kunt natuurlijk jouw voedingscoach inschakelen voor extra steun, voedingsadvies en begeleiding bij het veranderen van je leefstijl of gewicht.  

 

Stap 5: starten maar

En dan ga je beginnen. Gooi niet meteen je hele levenstijl om, maar doe het stap voor stap. Elke verandering kost tijd, gun jezelf die tijd. En bij elke verandering horen tegenslagen. Je zult vast wel eens een dipje hebben, maar laat je daardoor niet uit het veld slaan. Vasthouden aan je doelen en stap voor stap doorgaan. Ook na januari.
Veel succes!  

 

Denk je dat er andere mensen zijn die baat kunnen hebben bij de tips uit dit blog? Deel het gerust.

Bron: dieetditdieetdat.nl