· 

Drink jij nog koemelk? Of ben je aan de haver of amandeldrink?

Melkvervangers, zoals haverdrink, sojadrink en amandeldrink worden steeds populairder. Wil jij ook liever geen melk drinken, dan heb je tegenwoordig een enorme keuze uit plantaardige drinks.  In sommige winkels is het schap met melkvervangers inmiddels groter dan het zuivelschap.

 

Plantaardige melkvervangers hebben het voordeel dat ze duurzamer zijn dan koemelk. Maar bevatten ze ook alle goede voedingsstoffen van melk? 

Dit zit er in melk

In melk zitten belangrijke voedingsstoffen zoals:

  • eiwitten
  • calcium
  • vitamine B2 en B12
  • en melksuiker

Wat zit er eigenlijk in die drinks?

Bij alle plantaardige varianten is water het hoofdbestanddeel. Daarnaast wordt er vaak calcium en vitamine B2, B12 en D toegevoegd. Als smaakmaker gebruiken fabrikanten soms agavesiroop, suiker of een beetje zout.

Waarom ze geen melk heten

Plantaardige dranken mogen officieel geen melk heten. De naam “melk” mag alleen gebruikt worden voor het dierlijke product, zoals koe- of geitenmelk. Maar is alleen de naam anders? Of is de voedingswaarde van deze dranken ook anders dan die van melk? 

Wat is de beste melkvervanger?

Hieronder een overzicht met de voor- en nadelen van de meest gekochte melkvervangers. En de vervanger die de meeste belangrijke voedingsstoffen bevat. 


Kokosdrink; geen goede vervanger 

Kokosdrink komt niet in de buurt van de voedingswaarde van melk. Het bevat nauwelijks eiwit en er worden geen vitamines of mineralen aan toegevoegd. Daarnaast bevat het soms meer verzadigd vet dan gewone melk.

Rijstdrink; weinig eiwit en veel suiker

Rijstdrink bevat nauwelijks eiwitten. Wat dat betreft is het geen goede melkvervanger. Verder bevat rijstdrink geen vitamine B2, dit wordt door de fabrikant niet toegevoegd. Hiermee wijkt het af van koemelk, maar ook van veel andere melkvervangers.

 

Het hoge suikergehalte is ook opvallend, per glas bevat rijstdrank zo’n 3 suikerklontjes. Gemiddeld is het de meest suikerrijke melkvervanger.

 

Amandeldrink: weinig suiker, maar ook weinig calcium en nauwelijks eiwit 

Het goede van amandeldrink is dat er meer vezels, minder suiker en minder verzadigd vet in zit dan in halfvolle melk. Ongezoete amandeldrink bevat de minste suikers van alle plantaardige drinks. Maar er zit ook nauwelijks eiwit in.

 

Als je denkt met amandeldrink je dagelijkse portie noten binnen te krijgen, dan moet je er wel heel veel van drinken. In één glas amandeldrink zitten gemiddeld 2 à 3 noten. 

 

Haverdrink; met vezels, maar weinig eiwit  

Haverdrink bevat weinig eiwit. Met haverdrink krijg je wel zo'n anderhalve gram vezels per glas binnen. Vezels zijn goed voor de spijsvertering en voor het cholesterolgehalte in je bloed.

Haver bevat bepaalde vezels waarvan is aangetoond dat ze het slechte cholesterol in je bloed verlagen. Wel moet je hiervoor dagelijks meerdere glazen haverdrink nemen. Niet erg praktisch.

 

Sojadrink: de winnaar! Een uitstekende vervanger 

Van alle zuivelvervangers is sojadrink wat betreft voedingswaarde de beste vervanger. Deze lijkt behoorlijk op die van halfvolle melk. Zo zitten er net zo veel eiwitten en kilocalorieën in en wordt er vaak calcium, vitamine B2 en B12 toegevoegd.

Bron: Consumentenbond

 

Weten of melk of sojadrink het beste bij jou past? Vraag Voedingscoach Hanny een analyse van je eetpatroon.