· 

Dat is wel heel veel pasta!

Van een klant kreeg ik de vraag of 200 gram pasta niet een beetje veel is voor één persoon? Dat stond zo in het menu dat ik had meegegeven. Maar het leek hem wel een hele berg te worden. 

Hij had het woordje "gekookt" in het menu even niet gelezen. En inderdaad, 200 gram ongekookte pasta is wel erg veel voor één persoon. Want pasta weegt na het koken 2,5 keer zoveel. Dus 200 gram ongekookte pasta wordt een portie van 500 gram.

Hoeveel ongekookte pasta moet je gebruiken per persoon?

koolhydraten-pasta-afvallen-voedingscoach

Gemiddeld heb je per persoon 75 tot 100 gram ongekookte pasta nodig, als basis voor de warme maaltijd. De meeste fabrikanten gebruiken die hoeveelheid ook netjes op hun verpakking.  Al gaan ze vaak wel uit van de bovengrens, dus  100 gram.

 

Hoeveel pasta heb jij nodig?

Weten hoeveel pasta, rijst, couscous of aardappels jij nodig hebt? Laat een analyse en een persoonlijk voedingsadvies maken. Passend bij jouw leefstijl. Vraag een gratis offerte.      

 

Kies volkoren 

Ook handig om rekening mee te houden; de ene pasta is de andere niet. Je kunt van witte pasta makkelijk een bord weg eten. Maar een volkoren pasta, volkoren couscous of zilvervliesrijst vult veel meer en levert ook nog meer vezels en vitamines.

 

Probeer ook eens quinoa. Quinoa neemt zelfs drie keer het gewicht aan water op. Daarvan heb je ongekookt maar 65 gram nodig, dat is minder dan een halve koffiekop.  En aardappelen? Die zwellen maar een klein beetje op na het koken.

 

Rekenen maar!

Nog even op een rijtje wat je ongekookt nodig hebt voor een gekookte portie van ongeveer 200 gram:

  • Pasta, rijst en couscous                            75 gram  
  • Quinoa                                                             65 gram 
  • Aardappelen                                                 180 gram