· 

Gezond afvallen met intermittent fasting?

Een van de dieethypes die het internet alweer een tijdje overspoelt is intermittent fasting. Oftwel periodiek vasten. Bekende vormen van intermittent fasting zijn 16/8, waarbij je zestien uur vast en acht uur eet. En 5/2, waarbij je vijf dagen normaal en twee dagen minimaal eet. Dit regelmatig niet-eten is zo oud als de mensheid zelf. 

Afvallen zonder honger?

Periodiek vasten is een relatief snelle oplossing om in een aantal weken een substantieel gewichtsverlies te bereiken. Maar al met al helpt het geen klap méér dan gewoon minder eten. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat je na periodiek vasten sneller weer aankomt dan na afvallen door minder eten.

 

Op een houtje bijten  

Het idee dat vasten het lichaam op scherp zet zoals  bij een oerjager, blijkt bij nadere inspectie ook niet te kloppen. Ook in de prehistorie had men waarschijnlijk genoeg te eten, zegt Thijs van Kolfschoten, hoogleraar prehistorie in Leiden en expert op het gebied van voeding. Geen enkele reden om aan te nemen dat men in de oertijd voortdurend dagenlang op een houtje zat te bijten.

Het vastendieet is net als alle diëten vooral zelfbedrog. Het aloude ‘eet eens wat minder’, verpakt in een trendy nieuw jasje van geleerd klinkende kreten en een vleugje oertijd.

Gezond afvallen: kies een andere leefstijl

Wat ook blijkt uit onderzoek: vrijwel elk dieet verliest uiteindelijk zijn effect, omdat je terugvalt in je oude eetgewoonten. Wil je een blijvend gezond gewicht, stop dan met diëten en pas je leefstijl aan. Ga gezonder eten en meer bewegen. 

 

Haal meer uit je eten  

Gezond eten begint met lekker veel volkoren producten, groente en fruit. En dan met name vers en onbewerkt voedsel, roepen deskundigen in koor. Waarom dat precies is, weten we nog niet. We weten wel dat de producenten van bewerkte voeding een groot deel van het spijsverteringswerk al hebben gedaan. Waardoor jij minder je best hoeft te doen om de energie uit het bewerkte eten te halen. Terwijl dat nou net is wat je nodig hebt om af te vallen.

Je voedingscoach voor dat steuntje in je rug

Laat de dieethypes los, start met het aanpassen van je leefstijl en gezond eten. Elk begin is lastig, daarom is de hulp van een persoonlijke voedingscoach een slimme eerste stap naar een gezonde leefstijl. Kom eens vrijblijvend kennismaken met Voedingscoach Hanny.

Een verwijziging  van je huisarts heb je niet nodig. En goed om te weten, de meeste zorgverzekeraars vergoeden een (groot deel van) de kosten van mijn advies. 

Wat doet intermittent fasting met je lichaam

Een uur of tien, twaalf na je laatste maaltijd raakt de suikervoorraad in je bloed wel zo’n beetje op. De lever is dan aan de beurt voor de levering van energie. Daarna volgt de vetvoorraad. Vetmoleculen worden uit elkaar getrokken tot suikers en vetzuren. Waarna de vetzuren worden verbouwd tot een soort noodbrandstof die het lichaam aanmaakt in tijden van schaarste.

 

De spieren blijven intussen redelijk ongemoeid.  Maar pas wel op. Vast je te lang, dan schiet je lichaam in de spaarstand. Het metabolisme schakelt dan terug. Je lijf graaft zich in en bereidt zich voor op zware tijden. Niet handig, dat zuinige gedoe, als je wilt afvallen. Ga je weer eten dan komen de kilo’s er extra hard weer aan. Het bekende jojo-effect. 

Meer informatie over gezond afvallen