· 

Hoe je gezond afvalt en het jojo-effect voorkomt

De manier waarop je afvalt voorspelt vaak je kans op succes. Hoe sneller je afvalt, hoe minder kans je hebt om op gewicht te blijven. Na het dieet heb je genoeg van het strenge regime en val je vaak terug in oude eetgewoontes.
 

Je zou denken dat je dan weer op je oude gewicht uitkomt, maar zo zit het niet. Want ook al ga je niet meer eten dan voorheen, de meeste mensen komen wel meer kilo’s aan. Hoe voorkom je dat jojo-effect? Vraag het Voedingscoach Hanny tijdens een gratis kennismaking. 

 

Dat jojoën komt doordat je lichaam tijdens een streng dieet anders leert omgaan met voeding. Je stofwisseling past zich aan en gaat zuinig aan doen. Je voedsel wordt minder snel verbrand, zodat je lichaam er maximaal effect van heeft. Als je na het dieet weer evenveel eet als daarvoor, gaat het lichaam hamsteren. Voor het geval er opnieuw zo’n karige periode aanbreekt. En dat hamsteren zorgt voor die extra kilo’s.     

Drie succesfactoren voor gezond afvallen

Succesfactor 1: Langzaamaan

Je hebt de meeste kans op blijvend succes als je eetgewoontes aanleert waarmee je op een rustige manier afvalt, in plaats van 15 kilo in 3 maanden. En je stofwisseling wordt blij van minder grote schommelingen.

 

Rustig afvallen betekent tot maximaal 500 calorieën per dag minder dan je lichaam nodig heeft. Weten hoeveel jij dagelijks nodig hebt? Vraag nu gratis jouw dagelijkse energiebehoefte aan. 

 

Succesfactor 2: veel bewegen

Bij afvallen hoort bewegen. Minstens een half uur tot een uur per dag. Elke activiteit telt mee. Ramen lappen kan veel intensiever zijn, dan een kleine wandeling.

 

Variatie is het toverwoord om het bewegen ook vol te houden, anders wordt het saai en haak je af.  Door te bewegen prikkel je de stofwisseling en dat helpt je met afvallen.

 

Succesfactor 3: eet gevarieerd, gezond én lekker

De derde factor is zorgen voor variatie in je eten. Kleine wijzigingen in je eetpatroon zijn succesvol op de lange termijn, omdat je ze makkelijk vol houdt.

 

Elke dag ontbijten, geen suiker in de koffie, geen vruchtensap maar thee,  magere ham in plaats van worst etc. Juist die kleine wijzigingen leveren op de lange termijn groot voordeel op voor je gewicht.

 

Genieten van eten hoort daar ook echt bij. Je moet niet het gevoel hebben dat je steeds gezonde, maar saaie keuzes moet maken. Zorg dat je lekker eet, elke maaltijd weer. Varieer met groente, maar ook met broodsoorten en broodbeleg. Neem vers fruit bij het ontbijt. En eet rauwkost of soep bij de lunch. Probeer eens wat anders te eten dan je gewend bent.    

Gun jezelf een realistisch doel

Een gewichtsverlies van 5-10% is al erg goed voor je gezondheid. Zo daalt je bloeddruk en blijven je bloedsuikers beter op peil. Als je 5-10% bent afgevallen, probeer dat dan een tijd zo te houden. Dat is beter dan koste wat het kost afvallen tot je weer “slank” bent. En het is gezonder voor lichaam en geest.

 

Deze drie succesfactoren helpen je op den duur op gewicht te blijven en het jojo-effect te voorkomen. Op een gegeven moment heb je het nieuwe eetpatroon onder de knie. Dan wordt het ook makkelijker om na een “slechte” dag weer terug te pakken naar je nieuwe eet en beweeggewoontes.

  

 

Zet vandaag de eerste stap naar een gezonder eet en beweegpatroon, vraag een vrijblijvende offerte.