· 

Is Himalayazout beter dan keukenzout?

Je lichaam heeft zout nodig om de hoeveelheid vocht in je lichaam te regelen. Voor volwassenen geldt het advies om maximaal 6 gram zout per dag binnen te krijgen. De meeste mensen eten veel meer.

En teveel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk.  Lees de 7 tips om slimmer om te gaan met zout.

1. Weg met de molen

Als je wil matigen met zout kun je beter niet kiezen voor grof zout of een zoutmolen. Een zoutmolen maalt het zout grof waardoor je ongemerkt veel meer zout toevoegt aan het eten.

2. Zelf koken

Zeker 80% van het zout dat we eten komt uit producten waar het van nature in zit. Of waar het door fabrikanten aan toegevoegd is.  

Maak zelf je sauzen, marinades, dressings of soep, dan bepaal jij hoeveel zout je toevoegt. En ben je niet afhankelijk van de zoutsmaak van de fabrikant.

voedingscoach-gezond-afvallen

3. Geef je eten smaak met kruiden

De andere 20% van het zout dat we eten, strooien we zelf over het eten. Tijdens het koken of aan tafel. Dat is voor een groot deel prima te vervangen door gezondere smaakmakers; verse of gedroogde kruiden.

4. Is Himalayazout beter dan keukenzout?

Himalayazout, zeezout en Keltisch zout; in al deze soorten zit ongeveer evenveel natrium als in gewoon  zout. Niks speciaals dus en zeker niet gezonder dan keukenzout. Het is allemaal gewoon zout.


5. Logisch: eet volgens de Schijf van Vijf

In de Schijf van Vijf vind je vooral producten zonder toegevoegd zout. Aan brood, kaas, gezouten vis en peulvruchten in blik of glas is wel zout toegevoegd, maar die leveren ook nuttige voedingsstoffen. Eet daarom zoveel mogelijk binnen de Schijf van Vijf.

 

Wil je ook graag volgens de Schijf van Vijf gaan eten, maar weet je niet hoe je dat het beste aanpakt?
Daar help ik je graag mee. Vraag om te beginnen een gratis adviesgesprek aan.

6. Check het etiket

Soep, sauzen, bewerkt vlees (zoals hamburgers, worst en vleeswaren), kant-en-klare maaltijden en pizza's bevatten vaak veel zout. Wil je minder zout eten, maar toch af en toe een pizza bijvoorbeeld? Kijk dan goed naar de etiketten, vergelijk diverse merken en en kies voor de minder zoute variant. Dat scheelt zomaar een flinke hoop zout op een dag. 

7. Onverwacht grote zoutleveranciers

Sauzen zoals sojasaus en mosterd leveren je veel zout. Dat komt niet omdat ze het hoogste zoutgehalte hebben, maar doordat we ze vaak en veel eten. 

Halveer de hoeveelheid die je hier gewoonlijk van gebruikt en je hebt alweer een hoop gewonnen!