· 

Hoe je net even wat langer blijft liggen en toch goed ontbijt

Draai jij je ook graag nog een keertje om wanneer de wekker 's morgens vroeg gaat? Dan kan het ontbijt er zomaar bij inschieten. En dat is niet de bedoeling. Maak voor de afwisseling je ontbijt 's avonds al klaar. Zet bijvoorbeeld een flinke kom met overnight oats in de koelkast. Dan heb je een lekker én snel ontbijt. Alleen nog een topping er over en klaar.

 

Keuze genoeg uit gezonde toppings, zoals:

  • aardbeien, blauwe bessen en een lepeltje lijnzaad of chiazaad
  • appel, walnoot en kaneel
  • sinaasappel, amandel en munt

Dé 3 tips voor de beste overnight oats

Afvallen-havermout

Tip 1. Neem de juiste verhouding melk en havermout

Met te veel melk worden je overnight oats zo vloeibaar als soep. Te weinig melk zorgt voor een kom cement in je koelkast. De juiste verhouding is 1 op 4. Dus 50 gr havermout en 200 ml melk. 

Tip 2. Even wachten met de toppings

Voeg niet alle toppings toe voordat je naar bed gaat. Noten, zaden en vers fruit worden 's nachts in de koelkast zacht en zompig. Chiazaden kun je wel 's avonds toevoegen. Deze absorberen trager waardoor ze 's ochtends nog prima smaken.

Tip 3. Roeren, roeren, roeren

 's Avonds roer je de havermout en melk door elkaar. Maar ’s nachts deelt het mengsel zich op in verschillende lagen. Die moet je ’s morgens dus weer even flink los roeren. 

Wat is gezonder; havermout of brood?

Met havermout krijg je net als bij brood veel nuttige voedingsmiddelen binnen: koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Daarom kun je havermout prima gebruiken als je iets anders wilt dan brood als ontbijt. Maak je havermout met halfvolle/magere melk of yoghurt en strooi er geen suiker in. Dan heb je een prima ontbijt. Melk kun je eventueel vervangen door naturel sojadrink als er calcium en vitamine B12 aan toegevoegd is.

 

Hoe zit het met jodium en brood?

Je kunt brood beter niet volledig vervangen door havermout. Aan brood wordt namelijk jodium toegevoegd en aan havermout niet. Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed werkt. Eet je altijd havermout als ontbijt? Eet dan tijdens de lunch of tussendoor voldoende brood. Dan krijg je alsnog genoeg jodium binnen.

 

Laat je eetpatroon analyseren en krijg superpraktisch advies

 Weten wat voor jou de beste hoeveelheid havermout of brood is? Laat je eetpatroon door mij analyseren. Maak nu een afspraak om gratis kennis te maken. Dan vertel ik je alles over een gezond eetpatroon dat bij jou past.  

 

Vul je gegevens in, dan neem ik contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Andere aanraders voor een gezond en lekker ontbijt

  •  Volkorenbrood met halvarine of margarine uit een kuipje. Daarmee krijg je goede vetten en vitamine A, D en E binnen. Kies voor mager beleg zoals 30+ kaas.
  • Magere of halfvolle zuivel, zoals een glas melk of karnemelk voor bij je boterham.
  • Magere of halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen zoals muesli. Kies de naturel variant zonder toegevoegd zout en met niet te veel toegevoegde suiker.
  • Fruit voor op je brood, door je yoghurt of gewoon los.