· 

Hoe makkelijk laat jij je verleiden?

Onderzoek laat zien dat we wel 200 eetkeuzes per dag maken. Bewuste en onbewuste keuzes. Voor eten dat niet altijd even gezond is. Hoe weersta jij die verleidingen?

 

Neem thuis het heft in handen  

Maak het makkelijker om thuis gezond te eten door kleine aanpassingen:   

  • Schep je eten in de keuken op. Dan hou je het makkelijker bij één portie, omdat de pannen niet voor je neus op tafel staan. 
  • Neem een kleiner formaat borden en glazen. Met groot servies eet en drink je snel te veel.
  • Zin in chips? Doe het in een bakje, zo eet je niet ongemerkt door uit de verpakking. 
  • Zorg ervoor dat je niet steeds chocolade ziet liggen als je een bord of een glas pakt.
  • Zet de fruitmand in het zicht en doe de koekjes in een dichte trommel in de kast.

En wat doe je buiten de deur?

Of je nu op straat loopt, op het station of in de sportkantine, overal om je heen is er de verleiding om lekker te snacken. Maak het je zelf makkelijker:

  • Neem eten mee voor onderweg. Denk aan fruit of een boterham. Want: geen honger = minder verleiding. 
  • Kom je altijd door een straat met veel verleidingen? Ga de verleiding letterlijk uit de weg, neem  een andere route. 
  • Neem je een keer een snack? Kijk wat de keuze is in porties. Meestal is een kleine portie al genoeg om de ergste trek te stillen. 

Schakel hulptroepen in

Met wie je eet bepaalt in sterke mate wat je eet. Zo eet je sneller meer als anderen dit ook doen. Je neemt bijvoorbeeld toch een dessert, ook al heb je eigenlijk geen honger meer. Je bewust zijn van het effect van anderen op je eetgedrag, helpt jou om je eetgedrag te verbeteren. 

Breng je omgeving daarom op de hoogte van je goede eetvoornemens en schakel zo je eigen  hulptroepen in. Het is veel makkelijker en leuker  om gezond te eten als familie of vrienden ook gezond eten.

 

Kan je daarnaast ook wel een steuntje in de rug gebruiken? Schakel dan je eigen voedingscoach in. Ik help je graag op weg.