· 

Vet lekker

Zijn avocado en noten een slimme snack? En salade bij de lunch in plaats van brood. Is dat nou beter? Wil je anno 2019 iets eten, dan wordt het er niet makkelijker op. Want wat is nou goed en hoeveel heb je er van nodig? 

 

‘Ik eet al een tijdje veel gezonder en toch val ik niet af’, zegt een van mijn klanten. ‘Ik eet nu geen brood meer bij de lunch, maar wel salades. En ik ben echt dol op olijfolie, dus die gooi ik mooi over mijn salade’.  

 

Weer aangekomen

‘Nou ja! Aangekomen! Wat vreemd, ik eet juist allemaal gezonde dingen, zoals elke dag een avocado in plaats van een appel.’ Een ander: ‘Ik eet elke dag walnoten en ik eet ook veel salades met pijnboompitten en zonnebloempitten.’

 

Vet gezond

Gezonde vetten. Dat zit volop in bovenstaande voedingsmiddelen. En bij alle drie een flinke hoeveelheid. Plantaardige vetten zoals in olijfolie, noten, zaden, pitten en avocado bevatten onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Ze verlagen het cholesterol en ze bevatten weinig koolhydraten. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel: dus heb je minder snel honger. Vet gezond toch? 

 

Bomvol calorieën

We hebben elke dag gezonde vetten nodig. Maar het kan ook teveel zijn. Een avocado bevat 350 kilocalorieën (kcal). Als je die elke dag eet, krijg je behalve vitamines, mineralen en vezels ook heel veel energie binnen. Eet daarom liever niet elke dag een avocado. Wissel lekker af met ander fruit of met groente.

 

Eetlepels of handjes

Een eetlepel olijfolie bevat 90 kcal. Als je er scheutig mee bent in je salade, dan heb je zo 500 kcal binnen. Zeker als in die salade ook vis, kip of kaas is verwerkt. Je voelt hem al aankomen: met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Drie hele walnoten bevatten 177 kcal. Een bakje walnoten van 100 gram is 700 kcal. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een grote warme maaltijd.

 

Conclusie: Gezond eten betekent ook elke dag gezonde vetten binnen krijgen. Bovenstaande voorbeelden laten zien waar de gezonde vetten in zitten. Eet ze bewust en varieer. Dan eet je ze ook met mate. En dat scheelt een hoop overbodige calorieën.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van je eetpatroon? Stuur me dan een mailtje voor een gratis kennismaking. 

 

Bron: dieetditdieetdat.nl