· 

Vet lekker afvallen

‘Nou ja! Aangekomen! Wat vreemd, ik eet juist allemaal gezonde dingen, zoals elke dag een avocado. En een handje walnoten. En salades met olijfolie en pijnboompitten.’

 

Zijn avocado en noten een slimme snack? En salade met olijfolie en pijnboompitten bij de lunch in plaats van brood. Is dat nou beter?

Wil je anno 2020 gezond eten, dan wordt het er niet makkelijker op. Want wat is nou goed en hoeveel heb je er van nodig? 

  

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van je eetpatroon? Stuur me dan een mailtje voor een gratis kennismaking.   

Vet gezond afvallen

In avocado's, olijfolie, pitten en noten zitten volop gezonde vetten. Ze bevatten veel onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Ze verlagen het cholesterol en ze bevatten weinig koolhydraten. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel waardoor je minder snel honger krijgt. Vet gezond toch? 

Maar ook bomvol calorieën

We hebben elke dag gezonde vetten nodig. Maar het kan ook teveel zijn. Een avocado bevat 350 kilocalorieën (kcal). Als je die elke dag eet, krijg je behalve vitamines, mineralen en vezels ook heel veel energie binnen. Eet daarom liever een halve avocado per keer en eet ze niet elke dag. Wissel af met ander fruit of met groente. Dan krijg je meteen verschillende vitaminen binnen!

Online Voedingscoach helpt jou kiezen

Een eetlepel olijfolie bevat ongeveer 90 kcal. Als je er scheutig mee bent in je salade, dan heb je zo 500 kcal binnen. Zeker als in die salade ook vis, kip of kaas is verwerkt. En inderdaad met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Drie hele walnoten bevatten 177 kcal. Een bakje walnoten van 100 gram is 700 kcal. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een hele grote warme maaltijd.

 

Gezond eten betekent ook elke dag gezonde vetten binnen krijgen. Eet ze bewust en varieer. Dan eet je ze ook met mate. En dat scheelt een hoop overbodige calorieën. Vraag eens een analyse van je eetpatroon aan Voedingscoach Hanny. Dan weet je hoeveel gezonde vetten jij nodig hebt.