Afvallen met een voedingscoach

Wil je op een gezonde en blijvende manier kilo’s kwijtraken? Kies dan voor afvallen met een voedingscoach.

 

Veel mensen denken dat je een streng dieet moet volgen om af te vallen. Met alleen een blaadje sla of een worteltje. 

 

Of dat je allerlei shakes, repen en andere dure dieetmiddelen moet eten.

 

Geloof me, dat is echt niet nodig. En zeker niet gezond. Ontdek hoe je met normaal eten, zonder honger, kilo’s kwijt raakt. 

afvallen-met-voedingscoach

Gezond afvallen met normaal eten

Ga je afvallen met een voedingscoach, dan ervaar je dat kilo's kwijt raken en gezond eten heel goed samen gaan. En ontdek je hoe een voedingscoach jou daar perfect bij helpt.

 

Verderop laat ik je zien wat de resultaten zijn van klanten die ik de afgelopen jaren heb geholpen. Maar laten we het stap-voor-stap doen.

 

Dit zijn de 5 basisstappen voor afvallen met een voedingscoach.

Stap 1. Haalbaar doel

Even snel een paar kilo kwijtraken. Dat klinkt makkelijker dan het is. Zomaar lukraak beginnen met afvallen, levert eigenlijk nooit blijvend succes op. 

 

Voor gezond afvallen heb je een plan nodig. Een plan dat je houvast geeft, met een doel:

  • Een doel om je energie op te richten.
  • En een doel dat haalbaar is.

Voorbeeld van een doel: "ik wil 15 kilo afvallen voordat de vakantie begint".

 

Dat is een prima doel om je op te richten. Maar het wordt een beetje lastig als de vakantie al over 3 maanden is.

 

Want 15 kilo afvallen in 3 maanden, is geen haalbaar doel.

 

Kies samen met je voedingscoach een haalbaar doel. Net als Brenda een haalbaar doel heeft voor haar roadtrip door de USA.


Wat wordt jouw doel?

"In de praktijk zie ik dat een passend doel voor iedereen anders is.
Een haalbaar doel hangt af van allerlei dingen, zoals je huidige eetpatroon en hoeveel kilo je uiteindelijk kwijt wilt."

doel-afvallen-voedingscoach


Stap 2. Hoe gezond eet je nu?

Je doelen staan vast. Dan ben je nu toe aan het veranderen van jouw eetpatroon naar een gezondere versie. 

 

Om je eetpatroon te veranderen is het handig als je weet hoe je nu eet. Maak het jezelf makkelijk met dit kant-en-klare eetdagboekje. Daarin schrijf je op wat je eet, drinkt en hoeveel je beweegt op een dag. 

 

Vind je een App makkelijker? Kies dan bijvoorbeeld de Eetmeter van het Voedingscentrum

 

Na een week heb je perfect in beeld hoe jouw eetpatroon er uit ziet. Met deze informatie maakt de voedingscoach jouw eet en beweegplan.  Met dat plan ga jij aan de slag.

 

Hierna alvast een aantal gezonde gewoontes waar je meteen mee kunt beginnen.   


Wist je dat?

"Als je elke dag 100 calorieën teveel eet, neemt je gewicht met 5 kilo per jaar toe."



Stap 3: Nieuwe, gezonde gewoontes

Een gezond eetpatroon is voor iedereen anders, maar deze gewoontes passen sowieso in elk gezond eetpatroon. Neem één stap tegelijk met het aanpassen van je eetpatroon. 

Elke dag gezond ontbijten

Sla je altijd het ontbijt over? Dan is dit een mooie eerste gewoonte om aan te pakken.

 

Probeer elke dag zo gezond mogelijk te ontbijten. Dan heb je meteen de energie om de dag goed te beginnen.

Kies voor je ontbijt het tijdstip dat bij jou en jouw levensstijl past. Koffie is niet verboden, maar probeer het ook eens zonder melk en suiker te drinken.


Kies vooral gezonde tussendoortjes

Tussen de maaltijden door zijn er genoeg momenten dat je zin krijgt in eten. Bedenk voor jezelf of het echt honger is of dat je gewoon lekkere trek hebt. Of dat je je zit te vervelen.

 

Ga iets doen, bel of app iemand, ga de ramen zemen, de was opvouwen, loop een rondje in de tuin of ren de trap op en af.

Moet je echt wat eten, omdat je een hongergevoel hebt? Drink dan eerst een glas water tegen de ergste honger.

 

Nog steeds trek? Kies dan voor een gezond tussendoortje:

  • Fruit
  • Rauwkost, wortel, komkommer, paprika etc.
  • Handje nootjes (1 klein handje!)
  • Volkoren cracker met mager beleg

Drink veel

Drink je 1,5 tot 2 liter water op een dag, dan worden de afvalstoffen in je lichaam goed afgevoerd.

 

Ook zorgt water er voor dat je minder trek hebt. Het hoeft niet alleen water te zijn. Je kunt ook voor thee en koffie kiezen.

 

Ga je meer vezels (volkoren, groente en fruit) eten, dan is voldoende drinken heel belangrijk. Door genoeg te drinken doen de vezels optimaal hun werk voor je spijsvertering.

Eet met aandacht

Eet je altijd zo snel mogelijk, omdat je bord nu eenmaal leeg ‘moet’ ? Stop daar dan eens mee. Je bord moet namelijk helemaal niet leeg. Je eet omdat je energie nodig hebt, niet om weer een taak af te kunnen strepen.

 

En als je snel eet, kan het zomaar zo zijn dat je meer eet dan je nodig hebt. Want je lichaam heeft tijd nodig om aan je hersenen door te geven dat je maag vol zit.

 

Probeer eens wat rustiger te eten. Dan kan je lichaam op tijd een signaal aan je hersenen geven dat je genoeg hebt. Rustig en bewust eten zorgt er voor dat je met minder eten toch “vol” zit.

En geniet vooral van je eten.

Morgen is er weer een nieuwe dag!

Wees niet te hard voor jezelf als het niet altijd zo gaat als gepland. Is het vandaag even niet gelukt, dan is er morgen weer een nieuwe dag.

 

Je voedingscoach helpt je graag met tips om de motivatie vast te houden en je doel te bereiken. Heb je even een motivatieboost nodig? Probeer dan deze succestips eens uit.

 

En zo zijn er nog veel meer grote en kleine gezonde gewoontes, waar jouw persoonlijke voedingscoach je mee helpt. Bij die gezonde gewoontes past de keuze voor gezonde voeding, dat is de volgende stap.

Stap 4. Gezonde voeding

‘Even’ veranderen van eetgewoontes doe je niet zomaar. Je hebt tijd nodig om te wennen. Maar ben je eenmaal overgestapt naar gezonde voeding, dan wil je niet anders meer.

 

Je raakt kilo’s kwijt, je krijgt er meer energie van, meer zelfvertrouwen en ga zo maar door.
 

Uit onderzoeken blijkt dat gezond afvallen begint met de kwaliteit van je voeding. Eet daarom minder bewerkte en kant-en-klare producten. En minder producten met toegevoegde suiker en geraffineerde granen, zoals wit brood, witte pasta etc.

 

Ken je het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten? Ontdek het effect daarvan op je lichaam en gewicht.

Uit balans door snelle koolhydraten

Koolhydraten geven je energie. Eet je koolhydraten, dan worden ze omgezet in glucose. Die glucose zorgt voor een stijging van je bloedsuikerspiegel. Dat is handig, want daardoor heb je de energie om te bewegen, werken, studeren, sporten etc.

 

Snelle koolhydraten bestaan uit maar twee suikermoleculen, daardoor worden ze pijlsnel afgebroken door je lichaam.

 

Met als gevolg een flinke piek in je bloedsuikerspiegel en meer energie dan je nodig hebt op dat moment. Overtollige energie die je lichaam opslaat als vet!

Sneller moe en méér trek

Vooral bewerkte producten bevatten snelle koolhydraten: frisdrank, wit brood, witte pasta, vruchtensap en andere producten waar suiker aan toegevoegd is, zoals ketchup.

 

Een ander vervelend effect van deze producten; ze geven je geen verzadigd gevoel door een gebrek aan voedingsvezels. Het resultaat? Je bent snel moe en krijgt juist méér trek.

 

Die snelle koolhydraten gooien je lichaam dus steeds weer uit balans. Niet echt handig als je wilt afvallen.


"Wanneer je heel intensief sport  is het juist wel nuttig om producten met snelle koolhydraten te nemen. Beter presteren doe je met  sportvoedingadvies!"



De balans terug met langzame koolhydraten.

De moleculen van langzame koolhydraten zitten ingewikkelder in elkaar. Je lichaam moet veel langer werken om deze moleculen af te breken. Het voordeel hiervan is dat je lichaam de energie heel geleidelijk vrijgeeft. Je krijgt hierdoor minder hoge pieken in je bloedsuiker.

 

Langzame koolhydraten met veel voedingsvezels vind je in producten zoals peulvruchten, groente en fruit. En in volkoren graanproducten, zoals volkoren brood en volkoren pasta.

 

De vezels in deze producten zijn belangrijk voor je spijsvertering en geven je langer een verzadigd gevoel. Dat helpt je met gezond afvallen!

En waarom vet juist wel goed voor je is

Veel mensen die willen afvallen proberen vet te vermijden. Terwijl dit helemaal niet hoeft, want je hebt vet nodig. Er zijn veel producten waarin gezonde, onverzadigde vetten zitten.

 

Dit zijn bijvoorbeeld noten, avocado’s en vette vis. Deze producten zitten ook nog eens vol belangrijke vitaminen en mineralen.

 

Wel is het slim om de verkeerde vetten te ontwijken, de zogenaamde verzadigde vetten uit koekjes, chips etc. Die verzadigde vetten gaan zo lekker rond je taille zitten, het bekende zwembandje van buikvet.  

Tenslotte; van eiwit heb je lang plezier

Eiwit eten is belangrijk voor een goede gezondheid. Een eetpatroon met relatief veel eiwit helpt je om op gewicht te blijven.

 

Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en je spierweefsel in stand helpt te houden.

 

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melkproducten, kaas en eieren.

 

Ga je liever voor plantaardig eten? Ook prima, dan bevat je voedingsadvies vervangende producten met voldoende plantaardige eiwit, zoals peulvruchten en noten.

 

Zo krijg je toch voldoende eiwit, ijzer en andere mineralen en vitamines binnen.

Jij krijgt een persoonlijk advies van jouw voedingscoach met de perfecte balans tussen langzame koolhydraten, de juiste vetten en (plantaardig) eiwit.

Stap 5: Meer bewegen

Hoe zat het ook alweer met de succesformule voor afvallen? Gezond afvallen bestaat voor 80% uit de juiste voeding en voor 20% uit voldoende bewegen:

  • Afvallen met de juiste voeding, maar zonder extra bewegen is een prima begin.
  • Afvallen door meer beweging, maar zonder de juiste voeding wordt erg lastig.
  • De combinatie van meer bewegen én de juiste voeding  is goud waard. En helpt het beste om af te vallen en om op gewicht te blijven.

Om te bewegen kan je naar de sportschool gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Want gezond bewegen kan op allerlei manieren. Hier vind je de 10 Beste Beweegtips.  

 

Wil je weten hoeveel je moet bewegen om calorieën te verbranden? Bereken het dan met deze handige beweegcalculator.

Beweeg 30 minuten per dag

Je verbranding komt al lekker op gang als je in ieder geval 30 minuten per dag beweegt. Dit kan door een stevige wandeling, maar ook als je de trap op loopt of een stuk fietst.

 

Hou de drempel laag voor jezelf. Creëer meer beweegtijd tijdens je dagelijkse bezigheden. Denk aan:

  • De fiets pakken of lopen in plaats van met de auto (boodschappen, werk, op bezoek, naar de kapper)
  • De trap nemen in plaats van de lift of de roltrap
  • Vaker opstaan als je veel zittend werk hebt (ook thuis!)
  • Neem een hond ;-) of ga zonder hond standaard een blokje om na het avondeten.

Het is echt niet ingewikkeld om meer te bewegen. Maak er een gewoonte van. En ... meer dan 30 minuten per dag bewegen mag natuurlijk altijd.

 

Sla je eens een dag over, dan is dat helemaal niet erg. Zo lang je over de week gezien maar probeert om gemiddeld 30 minuten per dag flink te bewegen.

Tenslotte: de resultaten van afvallen met een voedingscoach

Ik had je beloofd dat ik nog even terug zou komen op de resultaten van afvallen met een voedingscoach. Daarvoor laat ik graag mijn klanten aan het woord:

Brenda, Rijen

"Er ging 5 kilo vanaf zonder te sporten! Ik wist niet wat ik meemaakte! Ik geloofde het bijna niet. En dat door alleen mijn eten aan te passen en een goede structuur in het eten te geven. 

Voedingscoach Hanny is erg flexibel, denkt goed mee en helpt waar nodig. Super fijn!"

 

Peter, Alblasserdam: 

"Geen extreme adviezen maar gezond eten. Het is goed vol te houden en toch verlies je gewicht. Een grote pluim voor Voedingscoach Hanny!" 

 

Lonneke, Tilburg:

"Voedingscoach Hanny geeft persoonlijke adviezen en schrijft een duidelijk persoonlijk plan wat ook nog eens goed vol te houden is. Het resultaat: een goed aantal kilo’s afgevallen en nieuwe eetgewoontes ontwikkeld!

Dankjewel voor de fijne coaching bij het afvallen." 

 

Paula, Rijen: 

"Een half jaar lang had ik een mooie stok achter de deur waardoor ik blijvend mijn voedingspatroon gewijzigd heb! Daar ben ik heel blij mee. Bedankt Hanny!"

 

Op de pagina met reviews vind je nog meer verhalen van klanten. 

De voordelen van afvallen met een voedingscoach

Gezond afvallen: afvallen zonder crashen én zonder honger


Online voedingscoach: afvallen op afstand  met jouw persoonlijke voedingscoach 


Wat kost een voedingscoach: je betaalt alleen voor het advies en niet voor dure dieetmiddelen  


Contact: gratis en vrijblijvend kennismaken