· 

Gezond afvallen met de 10 Beste Beweegtips

Gezond eten is de basis van gezond en blijvend afvallen. Bewegen is een belangrijk hulpmiddel. Om af te vallen, maar vooral ook om op gewicht te blijven. Hoe beweeg jij  in het dagelijkse leven? Zie je kans om (elke dag) met de fiets naar het werk te gaan? Om een stevige wandeling te maken? Enkele keren per week te sporten? En belangrijk, wat pas het beste bij jou?  

De 10 Beste Beweegtips

  1. Ik voel me zo futloos, het werk en de kinderen slokken al mijn energie op. Juist dan: gaan! Want de remedie tegen een futloos gevoel is actie. Al tijdens het sporten maakt vermoeidheid plaats voor nieuwe energie. 
     
  2. Door te bewegen verbruik je energie en heb je minder stress. Beweging leidt je af van ongecontroleerd eten en het bevordert je zelfbewustzijn. 
     
  3. In Nederland regent het tussen de 7-11% van de tijd (www.hetregentbijnanooit.nl). Een kleine kans dus dat je met een nat pak aankomt op de plaats van bestemming. Deze smoes kan je dus niet meer gebruiken. 

  4. Geen tijd om te bewegen? Bewegen is gemakkelijk in te passen in het dagelijks leven en je kunt het vaak combineren. Spreek bijvoorbeeld af om dagelijks met je collega's te gaan lunchwandelen. 
     
  5. Probeer eens bij de dingen die je uit gewoonte doet, wat extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je werk.

  6. Denk je dat bewegen niets voor jou is, dat je het niet vol kunt houden? Stel niet te hoge eisen aan jezelf, maar begin bijvoorbeeld met een korte wandeling van 10 minuten en breid dit steeds verder uit. Je zult merken dat je vanzelf meer conditie krijgt en de 30 minuten gemakkelijk vol krijgt.

  7. Je bent van plan om meer te gaan bewegen? Wanneer dan? Hoe dan? Ervaring leert dat hoe concreter je plan is, des te groter de kans dat je het doorzet en uitvoert. Dus zet in je agenda: elke vrijdag zwemmen van 12.30-13.30 uur.

  8. Vraag je partner, vrienden of familie je te steunen in je voornemen om meer te gaan bewegen.

  9. Zoek een beweegmaatje: samen houd je het beter vol. Loop ook niet te hard van stapel. Dan liggen blessures op de loer en gaat de goede moed snel verloren.

  10. Wil je weten of jij in een week voldoende in beweging komt? Houd eens een beweegdagboek bij in je agenda. Alle matig intensieve beweging die tien minuten of langer duurt kun je meenemen. Zo weet je snel of je de minimale dagelijkse dosis van 30 minuten haalt. Of dat er nog wat beweging bij kan. 

Verwacht niet dat de kilo’s er meteen afvliegen. Een strak lichaam krijg je niet van twee keer wandelen. De eerste zichtbare veranderingen treden pas op na een aantal weken geregeld bewegen. Geniet intussen van al die andere voordelen.

Door te bewegen word je  gezonder, aantrekkelijker en beter gehumeurd!

Meer gezond afvallen en bewegen