Start met afvallen en fit worden; hou een eetdagboekje bij

Voedingsadvies geeft het beste resultaat als het is afgestemd op jouw huidige eetpatroon. Daarvoor is het bijhouden van een eetdagboek een goed begin. Het geeft een duidelijk overzicht van je eetpatroon. Zo ga je zelf ermee aan de slag.

 

1. Hou je eetgewoontes minimaal vijf dagen per week bij

Door minimaal vijf dagen in een week je eetdagboek bij te houden krijg ik al een goed beeld van je eetgewoontes. Hou het dan drie dagen door de week bij en twee dagen tijdens het weekend.

 

2. Hou je eetdagboek realtime bij 

Meteen noteren wat je hebt gegeten werkt het beste bij een eetdagboek. Is het even lastig om alles op te schrijven, bijvoorbeeld op je werk, neem dan foto’s van wat je eet en drinkt. Verwerk het aan het einde van de dag in je eetdagboek.  

Een eetdagboekje dat helpt met afvallen en fitter worden

3. Download gratis het eetdagboek van Voedingscoach Hanny

 Download hier mijn kant en klare eetdagboek.   

Download
Gratis eetdagboek
Dit gratis eetdagboek helpt jou afvallen
Adobe Acrobat document 215.0 KB

Het eetdagboek is de eerste stap naar verandering

Het bijhouden van een eetdagboek is een goed begin van je afvaltraject, omdat het je met de neus op de feiten drukt. En het kan nét dat eerste stapje zijn, waardoor je er wél in slaagt om blijvend af te vallen.

 

Eerste stap naar verandering

Veel mensen zijn na het bijhouden van een eetdagboek verrast dat ze bijvoorbeeld vaker een calorierijk toetje eten dan ze dachten. Je ziet letterlijk dat je onderschat hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt. Het eetdagboek confronteert je met je echte eetgewoonten en het zorgt voor inzicht en bewustwording. En dat is de eerste stap naar verandering. 

Verkeerde eetgewoonten ontdekken

Problemen met afvallen hebben vaak te maken met verkeerde eetgewoonten, zoals:

  • Verkeerd inschatten hoeveel calorieën je eet
  • Niet willen weten hoeveel calorieën je écht eet
  • Eten uit verveling of stress
  • Eten om jezelf te belonen
  • Gewoon niet weten dat iets ongezond is

Wat de reden van jouw overtollige kilo’s ook is, elke calorie die je inneemt moet worden verbruikt. Anders val je niet af. Om die reden is het eetdagboek uitgevonden.

 

Daarin hou je heel precies bij wat en hoeveel je eet en drinkt. Maar ook wanneer je eet en drinkt. En, niet onbelangrijk, hoeveel en wanneer je beweegt. Oftewel, hoe je de caloriën weer verbruikt.    

Het eetdagboek is een eerste stap naar een ander eetpatroon. Wil je feedback op je eetpatroon en een advies voor een beter eetpatroon? Maak dan nu een afspraak voor een gratis kennismaking.