· 

Hoe kom ik van mijn buikje af?

Als je aan mensen vraagt waar ze het liefst wat kilo's kwijt willen, zegt bijna iedereen: van mijn buikje!

 

In de medische wetenschap heet het visceraal vet. Mensen die willen afvallen noemen het gewoon buikvet. In dit artikel kom je er achter:

  • Hoe je aan dat buikvet komt.
  • Wanneer je er teveel van hebt. 
  • De 3 succesfactoren om je buikje wél kwijt te raken.

Zo kom je aan buikvet

Het vet op je buik verzamel je door een verkeerd eetpatroon. Door teveel vet, suikerrijke en kant-en-klare producten groeit dat buikje snel aan. Alcohol helpt daar ook flink aan mee.

 

Verder zijn er drie andere belangrijke elementen die de omvang van je buikvet bepalen:

 

1. Voor een deel is het aanleg

De verdeling van mannelijke en vrouwelijke hormonen speelt mee. Hoe meer testosteron, hoe makkelijker vet op je buik gaat zitten.

 

2. De overgang hakt er in

Bij vrouwen in de overgang daalt de hoeveelheid vrouwelijke geslachtshormonen terwijl het aandeel testosteron toeneemt. Vandaar dat vrouwen zo rond hun 50e jaar vaak meer buikvet krijgen. Bovendien verschuift in die periode het vet in je lichaam van je heupen naar je buik.

 

3. Sterk bepalende factor: stress!

Hoe meer je van het stresshormoon cortisol in je bloed hebt, hoe groter de kans dat het vet op je buik gaat zitten.


Buikje thuis kwijtraken?

gezond-afvallen-veelgestelde-vragen

Lekker makkelijk online afvallen met persoonlijke coaching door Voedingscoach Hanny. Gewoon  vanaf je eigen bank.



De invloed van stress op buikvet

Chronische stress zorgt voor de aanmaak van het hormoon cortisol. Daar begint het probleem, cortisol stuurt namelijk vet naar je buik. En cortisol zorgt voor lekkere snacktrek. Waardoor je enorme zin krijgt in vet en zoet eten.

 

Daar krijg je dan weer meer buikvet van. Zo zit je al snel in een vicieuze cirkel. Met een buikje dat niet meer weg gaat.

 

Zorgen dat je minder last hebt van chronische stress is daarom een belangrijke factor om buikvet weg te krijgen.

Helpen buikspieroefeningen tegen buikvet?

Een logische gedachte is dat buikspieroefeningen helpen om buikvet te verbranden. Het klopt inderdaad dat buikspieroefeningen zorgen voor stevige buikspieren, oftewel je sixpack.


Maar buikspieroefeningen zijn niet de oplossing om je buikvet te verminderen. Ga je afvallen, dan bepaalt je lichaam waar je het vet kwijt raakt. En dat is meestal niet als eerste op je buik.

Wanneer heb je te veel buikvet

Hoeveel buikvet heb jij? Daar kom je makkelijk achter door je middelomtrek te meten. Dit doe je als volgt:

  1. Ga rechtop staan. Hou een meetlint rond je middel.
  2. Meet je middelomtrek tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken.
  3. Hou het meetlint niet te strak. Adem uit en lees je middelomtrek af.

Dit is de gezonde/ongezonde grens voor buikvet

  • Vrouwen hebben ongezond buikvet bij een omtrek van meer dan 80 cm.
  • Mannen hebben ongezond buikvet bij een omtrek van meer dan 94 cm.
afvallen-buikje
bron: NTVD

Doe dit vooral niet als je van je buikje af wilt

Wil je van dat buikje af, ga dan vooral geen crashdieet volgen. Probeer bijvoorbeeld niet om 15 kilo in 3 maanden af te vallen.

 

Natuurlijk val je af, als je een tijd heel streng lijnt. Maar wat doe je na die 3 maanden? Weer terug naar “gewoon” eten? Dan weet je al wat er gebeurt. De kilo's vliegen er net zo hard weer aan. Vaak zelfs meer dan vóór je begon met afvallen.

 

Bovendien schopt een crashdieet je hormoonhuishouding in de war. Je krijgt daardoor alleen maar meer trek, terwijl je minder verbrandt.

Zo raak je buikvet kwijt

Heb jij ook last van teveel buikvet? Dan is het nu tijd om er wat aan toe doen. Alleen je buikvet aanpakken is geen optie. Niet jij, maar jouw lichaam bepaalt helemaal zelf waar het vet als eerste verdwijnt. Begin je met afvallen, dan verdwijnt het vet bijvoorbeeld als eerste van je benen, daarna je armen. En dan pas je buik.

 

Je buikje kwijtraken is dan ook vooral een kwestie van geduld. Er is geen wondermiddel om van buikvet af te komen. Het enige wat helpt is starten met gezond afvallen.

De 3 succesfactoren voor gezond afvallen

Voor gezond afvallen heb je een plan nodig. Een plan dat je houvast geeft. Wil je succesvol de kilo's kwijtraken, inclusief je buikvet? Dan zijn dit de 3 succesfactoren:

  1. Start met gezond eten en drinken
  2. Ga voldoende bewegen
  3. Verminder stress en slaap meer

Succesfactor 1. Gezond eten en drinken

Het goede nieuws is dat je het buikvet uitstekend kan aanpakken door te starten met gezond afvallen. Dat doe je niet door heel weinig te eten. Afvallen doe je door gezonder te eten en drinken. 

 

Gezond eten betekent simpel gezegd:

  • minder suikers, zoete drankjes en snelle koolhydraten zoals witte pasta, witte rijst en wit brood
  • meer volkoren producten, groente en fruit 
  • en met mate producten met gezond vet, zoals avocado, noten en zalm   

Bij gezond eten en drinken hoort ook matig alcohol drinken. Want met een paar wijntjes krijg je flink wat calorieën binnen.  

Alcohol zorgt er bovendien voor dat je trek krijgt. En dan gaat het meestal niet om trek in een appel, maar wel in vette snacks.

Succesfactor 2. Pak dat buikvet aan door flink te bewegen

Naast gezond eten helpt bewegen tegen buikvet. Wandelen, fietsen en joggen zijn prima. Maar dansen, werken in de tuin of het huishouden doen werkt net zo goed. Zoek een manier van bewegen die je goed vol kunt houden.

 

Beweeg het liefst elke dag minimaal een half uur. Dat werkt beter dan alleen twee of drie uur wandelen in het weekend. Ga je graag één of twee keer per week helemaal los in de sportschool? Ook dan is het belangrijk om op de andere dagen een half uurtje te bewegen.

 

De combinatie van dagelijks bewegen met en af en toe fink sporten is een aanrader. 

 

Zoals ik hierboven al schreef helpen buikspieroefeningen niet om je buikvet weg te krijgen. Het is gewoon niet mogelijk om plaatselijk af te vallen. Maar met sterke buikspieren toont je buik wel anders. En ze zijn zeker goed om te doen, want buikspieroefeningen verbeteren ook je houding.

Succesfactor 3. Leefstijl aanpassen; relax!

Om je visceraal vet de baas te blijven is een gezonde leefstijl nodig. Dat betekent minder stress. Zodat je minder van het hormoon cortisol aanmaakt. Op tijd relaxen is voor iedereen nodig, ook voor jou. 

Neem bovendien je slaapgedrag onder de loep. Slaapgebrek verstoort je hormoonhuishouding flink. Dat zorgt er dan weer voor de aanmaak van buikvet.

 

Slaap jij minder dan zes uur per nacht? Grote kans dat dit een van de oorzaken is waardoor je geen buikvet verliest. Probeer het aantal uren dat je slaapt uit te breiden naar zeven of liefst acht uur per nacht. 

En dan nu: weg met dat buikvet

Tijd voor actie. Start bij het begin, ga gezonder leven om dat buikvet weg te krijgen. Wil je nog meer weten over gezond afvallen met een voedingscoach? Kijk dan hier:

 

Meer over gezond afvallen 

Afvallen met een voedingscoach  

 

Nu aan de slag met gezond afvallen? Vraag een gratis kennismaking aan.