· 

Afvallen? Ga toch wandelen!

Afvallen door veel te wandelen, kan dat? Dat is een goede vraag. Voor het juiste antwoord is het belangrijk om te weten of je wandelen leuk vindt. Als dat zo is, dan kan wandelen je inderdaad heel goed helpen met afvallen. En dan kan het zomaar in de kilo's lopen.  

Zoveel helpt het je met afvallen

Het goede nieuws is dat wandelen de ideale vetverbranding geeft. Wandel je een uur met een snelheid van vijf km per uur dan verbrand je ongeveer 240 caloriën. Nog een rekensommetje. Als je elke dag een 5 km-wandeling van een uur maakt, dan verbrand je bijna 7000 caloriën kcal per maand.

 

Dat is genoeg om een kilo per maand af te vallen, als je eetpatroon tenminste gelijk blijft. Dus niet meer gaan eten, omdat je zo lekker gewandeld hebt 😉

 

Wil je echt resultaat hebben van wandelen, dan is het zaak om elke dag minimaal een half uur, maar liever nog een uur te wandelen. En dat een lange periode vol te houden. 

Waarom wandelen?

Als je eetpatroon in balans is kun je 12 kilo (!) per jaar afvallen, door elke dag een uur te wandelen. Hoe staat het met jouw balans?
Vraag een analyse aan Voedingscoach Hanny om te weten of jouw eetpatroon in balans is.

 

Het mooie van wandelen is dat (bijna) iedereen het kan. Op zijn eigen niveau en tempo. Ook als je een slechte conditie hebt. Rustig beginnen en dan langzaam uitbreiden. Je zult zien dat je snel vorderingen maakt.

 

Wandelen kan altijd. Het is gratis, je hoeft je niet op te geven, er is geen wachtlijst en er zijn geen openings- en sluitingstijden. Je kunt zo je deur uitlopen.

 

Dagelijks wandelen is wel een kwestie van volhouden, maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn, want wandelen is leuk. En er zijn veel redenen om meer te gaan wandelen, zoals het positieve effect op je humeur. 

Hoe hou je het vol

De beste manier om het wandelen vol te houden is door het op te nemen in je dagelijkse leven. Een aantal tips:

  • Neem het maken van extra wandelpassen op in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld door je boodschappen wandelend te halen. Je auto verder van je werk af te parkeren en het laatste stukje te lopen. De dag te starten met een wandeling. Naar de trein te wandelen of na het avondeten standaard een blokje om te gaan.
  • Maak een aantal malen per week een lunchwandeling. Het mes snijdt aan twee kanten. Je maakt extra meters en je blijft weg uit de bedrijfskantine met alle vette en zoete verleidingen.
  • Zoek een wandelmaatje en spreek af om samen te wandelen. Of wordt lid van een wandelclub.
  • Zoek uitdagingen. Geef je op voor georganiseerde wandeltochten. Ga trainen voor een meerdaagse wandeltocht. Stel wandeldoelen.
  • Houd je vorderingen bij. Draag een stappenteller of een activitytracker die je route en je afgelegde kilometers bijhouden.
  • Je kunt ook een app op je telefoon downloaden, die houdt de hele dag bij hoeveel jij beweegt met je telefoon op zak.

Voor extra resultaat

Gaat het afvallen je niet snel genoeg. Ga dan sneller wandelen. Hoe sneller je gaat, hoe meer caloriën je per uur verbrandt. Of ga langere afstanden lopen. 

 

Voor de duidelijkheid

Afvallen is een kwestie van meer verbranden dan je inneemt.  Als je toch meer caloriën eet of drinkt dan je verbrandt, dan kun je nog zo veel wandelen,  maar afvallen zit er dan niet in. Voor het beste effect combineer je het wandelen met een gezond eetpatroon.  

 


Maak nu een afspraak met Voedingcoach Hanny voor een voeding en beweegadvies.   

Meer over afvallen en bewegen