· 

Vet lekker afvallen

Hoe zit dat nou met die “gezonde” vetten?  Wil je anno 2021 gezond eten, dan wordt het er niet makkelijker op. Want wat zijn nou gezonde vetten en hoeveel heb je er van nodig?

Vet gezond eten

In avocado's, olijfolie en noten zitten volop onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor je hart- en bloedvaten. En goed voor het verlagen van je cholesterol. Bovendien geven ze een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger krijgt. Vet goed toch? 

Bomvol calorieën

Een avocado op brood in plaats van chocopasta of hagelslag is een goed voorbeeld van een gezondere keuze in je eetpatroon.

 

De avocado bevat gezonde vetten, vezels, vitamine A en E, kalium en magnesium. Maar ook 350 calorieën per stuk!

 

Eet dus lekker avocado, maar liever niet teveel. Neem maximaal een halve avocado per dag. En eet ze niet elke dag.

 

Wissel af met ander fruit of met groente. Dan krijg je meteen verschillende vitaminen binnen.

 

 

Een eetlepel olijfolie bevat ongeveer 90 kcal. Als je er scheutig mee bent in je salade, dan heb je zo 500 kcal binnen. Zeker als in die salade ook vis, kip of kaas is verwerkt.

 

En inderdaad met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Een bakje walnoten van 100 gram is 700 kcal. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een hele flinke warme maaltijd.

Bewust gevarieerd vet eten

Gezond eten betekent ook elke dag gezonde vetten binnen krijgen. Maar eet ze vooral bewust en varieer. Dan eet je ze eigenlijk altijd met mate. En dat scheelt een hoop overbodige calorieën. 

 

Wil je weten hoeveel gezonde vetten jij nodig hebt?  Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van je eetpatroon? Vraag dan een gratis kennismaking aan Voedingscoach Hanny.