· 

Afvallen? Eet voldoende vezels

Een lijstje met tips om af te vallen is niet compleet zonder vezels. Want vezels geven je een langdurig gevuld gevoel. En helpen je om minder te eten zonder honger. Daarnaast houden ze je darmen gezond. En zijn gewoon erg belangrijk voor je algehele gezondheid.

 

Weet jij hoeveel gram vezels per dag je nodig hebt? Daar kom ik zo op terug.

 

Wat zijn vezels eigenlijk?

Vezels zijn een specifiek soort koolhydraten. Ze zitten alleen in plantaardige producten zoals granen, peulvruchten, noten,  groenten en fruit. Het bijzondere aan vezels is dat ze in de dunne darm (bijna) niet verteerd worden. Ze worden dus niet tot nauwelijks door je lichaam opgenomen en leveren ook maar een klein beetje energie. Dat maakt ze nu juist zo nuttig.

 

Waarom zijn vezels zo gezond?

 

De vier belangrijkste gezonde eigenschappen van vezels:

gezond-afvallen-voedingscoach-afvalcoach
In 100 gr frambozen zit maar liefst 7 gr vezels, in bosbessen 6,6 gr.

 

1. Vezels en je stoelgang

Vezels zijn van essentieel belang om je stoelgang gezond te houden. Ze hebben een stimulerende functie voor je darmen en voeden je darmflora.

2. Vezels en je bloedsuiker

Vezels remmen de snelheid waarmee suikers in bloedsuiker worden omgezet. Ze houden dus je glucosespiegel stabieler. Vezels helpen je daardoor om eetbuien en after-dinner-dips te voorkomen! Op de lange termijn verkleint dat zelfs het risico op diabetes type 2.

3. Vezels en ‘welvaartsziekten’

Op dezelfde manier houden vezels ook verband met verschillende andere welvaartsziekten. Zo ligt de bloeddruk gemiddeld lager bij mensen die voldoende vezels eten. Ook verlaagt een vezelrijk dieet het cholesterolniveau en verkleint het de kans op hart- en vaatziekten.


4. Vezels; ideaal bij afvallen

En vezels zijn hartstikke nuttig om honger in het algemeen te voorkomen. Doordat ze in de maag en darmen opzwellen als ze vocht opnemen, geven ze je een verzadigd gevoel. Omdat ze weinig calorieën bevatten, is dat de ideale manier om minder energie binnen te krijgen. Zonder honger te lijden. Ideaal als je af wilt vallen. Weten hoe jij kunt afvallen door een vezelrijk eetpatroon? Kom vrijblijvend kennismaken.

 

Tekort aan vezels

Alle reden om voldoende vezels te eten. Hoe weet je of jij genoeg vezels per dag eet? De volgende signalen kunnen op een tekort wijzen:

  • Je hoeft niet dagelijks een ‘grote boodschap’ te doen
  • Je hebt vaak snel na je maaltijd alweer honger
  • Eigenlijk voel je je zelden echt verzadigd
  • Je hebt vaak een opgeblazen gevoel
  • Je cholesterol is te hoog

Herken jij je in deze signalen? Dan is er een goede kans dat je wat meer vezels per dag moet eten. Meer weten, neem dan even contact met me op. 

 

Hoeveel gram vezels per dag?

Wat is een gezonde hoeveelheid vezels per dag? Het Voedingscentrum raadt 30 tot 40 gram aan, afhankelijk van je totale calorie-inname. Dat is behoorlijk wat, maar met een gezond voedingspatroon lukt dat zeker. De beste bron van vezels zijn groenten. Welke keuzes kun je maken voor een vezelrijke dag?

  • Kies voor volkorenbrood in plaats van bruin/wit/mais/meergranen brood.
  • Voeg een eetlepel lijnzaad, zonnebloem- of pompoenpitten toe aan je muesli.
  • Kies voor muesli of havermout in plaats van cruesli/krokante muesli.
  • Eet twee stuks fruit per dag.
  • Neem een klein handje noten per dag als tussendoortje.
  • Eet ruim voldoende groente (minimaal 250 gram) en niet alleen bij het avondeten.
  • Kies voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en voor volkoren pasta/couscous/wraps/pitabroodje’s etc. in plaats van de niet-volkoren variant.
  • Eet ook eens peulvruchten.

Verandering kost tijd, neem die tijd!

Wil jij meer vezels gaan eten? Kies dan één of twee maaltijdmomenten die je wilt verbeteren. Is je verbetering een gewoonte geworden? Kies dan een volgend punt. Elke verbetering is er één. Zo verander je jouw eetpatroon in een vezelrijke versie.


Kan je wel een steuntje in de rug gebruiken om je eetpatroon aan te passen?  Vraag dan u een gratis offerte of kom vrijblijvend kennismaken.