· 

De top 25 fabels over gezond eten en afvallen

Lightproducten zijn goed voor de lijn, denken velen. En door koffie te drinken hou je vocht vast. Wat klopt en wat niet? Lees het in deze ultieme Top 25 Feiten en Fabels over gezond eten en afvallen.

 

1. Als je ’s avonds na acht uur eet, word je dik: FABEL

Je lichaam denkt niet om acht uur 'ik hou er mee op voor vandaag'. Je kunt gerust wat eten ’s avonds. Maar als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. En begin je 's avonds te snacken, dan is de kans groot dat je meer eet dan nodig.

 

Eet overdag en bij het avondeten voldoende, dan voorkom je de lekkere trek ’s avonds. Wil je 's avonds wel iets eten, kies dan voor gezonde tussendoortjes zoals fruit, een bakje kwark of een klein beetje ongezouten noten.

 

2. Vis en spinazie kun je prima samen eten: FEIT

Er is jarenlang gewaarschuwd voor de combinatie vis en nitraatrijke bladgroente zoals spinazie. Dat klopt niet, je kunt het prima samen eten.

3. In groente zit vooral vitamine C: FABEL

In sommige groentesoorten, zoals paprika en kool, zit vooral veel vitamine C. Maar in andere groenten zitten juist weer andere vitamines en mineralen. Zo vind je in spinazie veel foliumzuur en in wortel veel vitamine A.

 

4. Tarwe is even goed als spelt: FEIT

Speltbrood is hip omdat het gezonder zou zijn. Het verschil tussen spelt en tarwe is echter maar klein. Speltbrood bevat ook gewoon gluten, dus wie gluten wil vermijden heeft hier niks aan. 

Wel verdragen sommige mensen spelt beter dan tarwe. Let op dat het product 100% spelt is en er echt geen tarwe bij zit.

 

5. Rijstdrank is gezonder dan koemelk: FABEL

Rijstdrank is niet te vergelijken met koemelk. Er zitten bijvoorbeeld nauwelijks eiwitten in rijstdrank. Ook zit er geen vitamine B2 in rijstdrank. Deze vitamine zit van nature in melk en wordt wel aan veel andere melkvervangers toegevoegd.

 

6. Vleesvervangers bevatten evenveel ijzer als vlees: FABEL

Uit onderzoek blijkt dat in vleesvervangers regelmatig minder ijzer zit dan in een stukje rood vlees. Het ijzer uit vleesvervangers wordt bovendien minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees.
 

 

TIP: Eet fruit bij je avondeten, dan neem je het ijzer uit vleesvervangers beter op. De vitamine C in het fruit verhoogt de opname van ijzer namelijk. Meer weten over slimme eetcombinaties? Vraag een gratis adviesgesprek! 

 

7. Een A-merk is altijd gezonder dan een huismerk: FABEL
Dat hoeft niet zo te zijn. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek bijvoorbeeld dat de Heinz sandwichspread een stuk zouter is dan de sandwichspread van huismerken.

8. Haver is glutenvrij: FEIT

Van nature is haver een glutenvrij ras. Maar haver komt bij de verwerking regelmatig in aanraking met granen die wel gluten bevatten. Daardoor kan het voorkomen dat er toch gluten in haver zitten.

Let er daarom op of de term 'glutenvrij' of het glutenvrij-logo op het etiket staat. Dan zit je goed. 

 

9. 'Gewoon bewegen' is even gezond als sporten: FEIT

Sporten is niet gezonder dan 'gewoon bewegen'. Er zijn veel aanwijzingen dat vooral de hele dag stilzitten schadelijk is voor de gezondheid. Ook als je aan het einde van de dag gaat sporten.

 

Juist de hele dag door actief zijn en elke dag minimaal een half uur intensief bewegen is gezond.

 

10. Extra vitamines slikken is nodig om gezond te blijven: GEDEELTELIJK FEIT

Voor de meeste mensen geldt dat we voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen door gezond en gevarieerd te eten. Toch zijn er bepaalde groepen die bijvoorbeeld extra vitamine D nodig hebben.

 

Benieuwd of jij extra vitamines nodig hebt en hoeveel? Vraag een gratis adviesgesprek aan.

11. Olijfolie die niet van 1e persing is (=extra vergine), bevat vooral ongezonde verzadigde vetten: FABEL

Onzin, de kwaliteit van het product is wel beter, maar de vetten zijn hetzelfde.

 

12. In een kroket zitten vooral gezonde vetten: FABEL

Het is fifty-fifty, de helft van de vetten zijn verzadigd (ongezond) en de andere helft onverzadigd.

 

13. Koffie houdt vocht vast: FABEL

De cafeïne zorgt zelfs voor een snellere vochtuitscheiding. Niet meer dan anders, alleen sneller.

 

14. Ik ben dik omdat ik zware botten heb: FABEL

Dat kan wat schelen, maar eigenlijk nooit meer dan zo’n 2 kilo op je totale gewicht.

 

15. Light is altijd goed voor de lijn: FABEL

Sommige producten bevatten wel 30% minder energie, vet of suiker, maar geven je toch nog steeds teveel energie en bieden verder ook weinig gezonde voedingsstoffen.

16. Onze tanden zijn niet geschikt voor vleesverwerking, zoals bij carnivoren: FABEL

Onze tanden en kiezen zijn gemaakt om omnivoor te zijn. Ze zijn gebouwd om vlees én planten te vermalen.

 

 

 

17. Om af te vallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank: FABEL

Een glas vruchtensap bevat ongeveer evenveel calorieën als een glas cola of sinas. Druivensap bevat zelfs veel meer calorieën dan frisdrank. Tomatensap bevat juist minder calorieën dan frisdrank.

 

18. Volwassenen kunnen niet tegen melk(producten): GEDEELTELIJK FEIT

Veel volwassenen van Aziatische afkomst zijn lactose-intolerant en kunnen melk dus niet verdragen. Ook Afrikanen en Zuid-Amerikanen worden veelal lactose-intolerant na de kinderjaren. 

Bij West-Europeanen komt lactose-intolerantie veel minder vaak voor. Zij kunnen melk daardoor meestal goed verdragen. Kun jij het niet verdragen, dan zijn er genoeg plantaardige varianten die een volwaardige vervanging bieden. Wi je meer weten over plantaardige varianten? Stel je vraag aan Voedingscoach Hanny.    

19. Tijdens het afvallen kan ik nooit meer een biertje drinken: FABEL

Een gewoon pilsje bevat inderdaad veel calorieën, ongeveer evenveel als een glas vruchtensap. Maar alcoholvrij bier bevat veel minder, maar 65 kcal per glas, dit is veel minder dan een glas appelsap (110 kcal). Proost!

 

20. Iets te zwaar zijn is juist gezond: FABEL

Gezondheidsrisico's nemen toe vanaf een Body Mass Index (BMI) van 25.  Als je net op die grens zit, is er niet echt wat aan de hand.

Het grootste probleem van net op de grens zitten is het gevaar om geleidelijk door te groeien naar echt te zwaar. En daardoor eerder last te krijgen van bijvoorbeeld suikerziekte. Heb jij vragen over jouw BMI? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

21. Vet is slecht voor je: FABEL
Er zijn vitamines die alleen in vetten zitten. Daarnaast is vet een belangrijke bouwstof. Sommige vetten zijn wel slecht voor de gezondheid, dit zijn verzadigde- en transvetten. 
Vetten leveren je erg veel energie, het is daarom belangrijk er niet te veel van te eten.

22. Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen: FABEL

Koolhydraten maken niet dikker dan andere voedingsstoffen. Maar als je er te veel van eet, dan zorgt dit wel voor gewichtstoename.

 

Snoep en andere tussendoortjes bevatten vaak veel suikers. Dit soort snelle koolhydraten kun je dus beter weglaten. Of vervangen door “langzame” koolhydraten, zoals een volkoren cracker of snackgroente.

 

23. Van avocado word je dik: GEDEELTELIJK FEIT

Een halve avocado bevat meer dan 2 keer zoveel calorieën als een appel. Het is het niet verstandig om elke dag een avocado te eten. 

Maar een avocado bevat wel veel gezonde stoffen. Eet daarom gerust af en toe een avocado. Of beter nog, eet niet meer dan een halve avocado per dag. Of kies voor de minivariant. 

24. Het jojo-effect is onvermijdelijk als je te snel gewicht verliest: FEIT

Wanneer je snel veel afvalt, is de kans groot dat je ook weer snel op je oude gewicht terugkomt. Pas je eetgewoontes aan en ga stap voor stap afvallen. En ga elke dag minstens een hal uur bewegen. Dan val je sneller af en blijf je makkelijker op je nieuwe gewicht.

 

25. Van een glas water met grapefruitsap of citroensap val je af: FABEL

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders denkt dat een glas water met grapefruitsap of citroensap helpt bij het afbreken van vet in je lichaam. Dat is helaas een fabeltje.

 

Dat waren ze alle 25! Heb je nog een vraag waarvan je niet weet of het een feit of een fabel is over gezond eten? Stuur me dan even een berichtje voor het antwoord.