· 

Heb jij een gezond gewicht?

Niet iedereen hoeft maatje S te hebben. Een maatje meer is ook niet direct ongezond. Maar wat is dan een gezond gewicht? Dat meet je op twee manieren, met de Body Mass-index (BMI) en de tailletest.

 

Wil jij weten of jij een gezond gewicht hebt, of dat je toe bent aan gezond afvallen? Bereken dan nu je BMI én doe de tailletest. Super simpel.

Wat zegt de Body Mass Index (BMI)

Met de Body Mass Index (BMI) bereken je eenvoudig of je een gezond gewicht hebt in verhouding tot je lengte. Heb je een BMI score tussen de 18,5 en 25, dan zit je goed.

Bereken eenvoudig je BMI

Je BMI berekenen is makkelijk. Deel je gewicht door het kwadraat van je lengte (lengte x lengte).


Bijvoorbeeld: voor iemand van 1,70 meter en 65 kilo is de berekening: 65 / (1,7 x 1,7) = 22,5. De BMI van deze persoon is dus 22,5. 


Wat  is de uitkomst  van jouw BMI? 

  • Lager dan 18,5: ondergewicht
  • Tussen 18,5 en 24,9: gezond gewicht
  • Tussen 25 en 29,9: overgewicht
  • Hoger dan 29,9: ernstig overgewicht (obesitas)

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond je buik is namelijk een nadeel voor je gezondheid. Voor meer inzicht  in de verdeling van het vet over je lichaam, gebruik je de tailletest.

Doe de tailletest

Je middelomtrek, oftewel de omvang van je taille geeft meer inzicht in je buikvet. Er is een duidelijk verband tussen de omvang van je taille en de hoeveelheid vet in je buikholte.

 

Teveel vet in de buikholte is een belangrijke oorzaak van ziekten die met overgewicht samenhangen, zoals hartinfarcten, beroerte en suikerziekte.

Zo meet je je taille

Meet de omtrek van je middel met een meetlint. Doe dit op het smalste gedeelte: tussen je onderste rib en de bovenkant van je heupbeen. De uitkomst van deze test geeft aan of je een normale, gezonde buikomvang hebt of niet.

Vrouwen

80 cm of minder: normale buikomvang

tussen de 80-88 cm: vergrote buikomvang

88 cm of meer: ernstig vergrote buikomvang 

Mannen

94 cm of minder: normale buikomvang

tussen de 94 en 102 cm: vergrote buikomvang

102 cm of meer: ernstig vergrote buikomvang


Ben je een appel of een peer?

Uit de tailletest kan blijken dat je een verhoogd gezondheidsrisico hebt, terwijl je volgens de BMI geen overgewicht hebt. Dat komt door de manier waarop je lichaam het vet opslaat.

 

Meestal zijn de uitkomsten van beide tests hetzelfde. Is dit niet het geval, dan weegt de tailletest het zwaarst mee. Heb je een “appelfiguur” (vet in de buikholte) dan heb je meer gezondheidsrisico’s dan met een “peerfiguur” (vet op dijen en heupen).

 

Is jouw BMI wat te hoog of je taille wat te breed? En lukt het je niet om zelf die kilo's kwijt te raken? Ga dan gezond afvallen met een voedingscoach. Gewoon no-nonsense, helder advies. Met eten uit de supermarkt. Heel betaalbaar

 

Vraag gerust een gratis kennismaking aan. 

BMI werkt niet voor iedereen hetzelfde

Deze BMI-berekening is alleen geschikt voor volwassenen tussen de 19 en 69 jaar. Voor ouderen en kinderen gelden andere normen voor de BMI. Kijk hiervoor op de site van het Voedingscentrum

 

De BMI is bovendien minder geschikt voor als je extreem gespierd bent, zwanger bent, borstvoeding geeft of van Aziatische afkomst bent.