· 

Hoe eten jou in verleiding brengt

Eten doe je met al je zintuigen:

  • Je maaltijd breng je op smaak met geluid
  • De kleur van je bord bepaalt hoe je eet
  • En proeven doe je vooral met je neus

Hoe kan het dat niet alleen je tong, maar ook andere zintuigen invloed hebben op onze smaakbeleving?

Proeven doe je vooral niet met je tong

Onze zintuigen worden gemanipuleerd door hoe iets voelt, hoe iets eruitziet, hoe het ruikt en hoe het genoemd wordt.

 

En daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt in restaurants, vliegtuigen en in de supermarkt.

 

Ruiken, zien, horen, voelen en proeven spelen allemaal een rol in wat wij smaak noemen. Smaak bestaat eigenlijk niet.

 

Ons brein bundelt alle zintuiglijke belevingen aan elkaar, koppelt het aan de tong en noemt dat smaak.

 

Maar de tong is niet het belangrijkste smaakorgaan. Ca. 75-95% komt binnen via de neus en door aroma’s die vanuit onze mond naar de neus gaan als we kauwen. Daarna volgen de ogen, de oren, de aanrakingszin en daarna komt pas de tong.

Hoe meer ons eten kraakt, hoe lekkerder

Chips kraakt niet voor niets. Mensen zijn dol op krakend voedsel. Daarom zijn popcorn en chips in overvloed verkrijgbaar in de bioscoop bijvoorbeeld. En zeg nou zelf: wie houdt er van een niet-knapperige bitterbal?

 

Hoe meer geluid ons eten maakt, hoe meer we het waarderen. De smaak blijft ook langer hangen dan bij producten die geen geluid maken. Nog zoiets: eten uit de hand smaakt altijd lekkerder. Het verklaart de populariteit van het broodje hamburger en alle andere streetfood.

Noem iets een salade en het klinkt gezond

Is een salade altijd gezond? Nee, maar noem iets salade en mensen denken meteen dat het gezond is. Het is een truc, want de ingrediëntenlijst laat vaak wat anders zien.

 

Dat geldt ook voor producten met de labels "ambachtelijk" of "authentiek". Het klinkt dan direct beter en puur en smaakt daardoor lekkerder. Terwijl het product meestal gewoon uit de fabriek komt.

Zien eten, doet eten

We kennen allemaal de grote billboards en reclames waarin calorierijke producten de hoofdrol hebben. Een filmpje van een stuk met lasagne waar de gesmolten kaas vanaf druipt doet wat met ons brein.

 

Zodra je die beelden ziet proef je de smaak al bijna. En dat verleidt je indirect tot het maken van keuzes. Zien eten, doet eten.

Krijg grip op wat je eet

Om grip te krijgen op wat je eet moet je eerst in beeld hebben wat je eigenlijk allemaal eet. Het invullen van het eetdagboekje van Voedingscoach Hanny is de eerste stap naar bewustwording.

 

Heb je deze eerste stap gezet, dan volgt het aanpassen van je bestaande gewoontes naar nieuwe versies. Dat kost tijd en geduld. Heb je eenmaal de eerste aanpassingen gedaan in je eetpatroon, dan zul je merken dat de volgende stappen makkelijker gaan.

 

Gun jezelf vooral de tijd, gooi niet ineens je hele eetpatroon om. Doe het stap voor stap. En wees niet te streng voor jezelf.

 

Heb je eens een dipje, dan pak je het de volgende dag weer op. Niks aan de hand. Je komt echt geen kilo's aan in een weekend. Een kilo is 7000 kcal. Daarvoor moet je 20 broodjes hamburger met 8 glazen cola voor eten en drinken!

 

Succes met veranderen!