· 

Dé voorwaarde voor succes bij afvallen; stressvrij

In de vorige blog schreef ik dat de 80/20 regel de succesformule is voor gezond afvallen. Daar hoort wel een belangrijke voorwaarde bij: stressvrij!

 

Iedereen heeft weleens te maken met stress. Maar al werken onze stress systemen hetzelfde, iedereen reageert anders op stress. Waar de een prima bestand is tegen de meest heftige stressfactoren, leidt het bij een ander tot gezondheidsproblemen. 

 

Ook de invloed van stress op het gewicht is bij iedereen anders. Zo komt de een flink aan door de stress, terwijl een ander juist razendsnel afvalt. Weten waarom je aankomt door de stress? Lees verder voor het antwoord! 

Aankomen door stress

Word je geconfronteerd met stress, dan is de oerreactie van je lichaam: vechten, vluchten, of verstijven. Daardoor kun je bij heftige stress last krijgen van hartkloppingen, zweet dat je uitbreekt en een onbestemd angstig gevoel. 

Dat is de manier waarop je lichaam nog steeds reageert op stress. Het maakt hormonen aan, adrenaline en cortisol, die je lichaam in staat van paraatheid brengen. Deze hormonen zorgen voor de energie  om te vechten of te vluchten. Tot zover geen probleem. 

 

Maar als de stress langdurig is, dan zorgt met name de cortisol voor een flinke toename in gewicht.

Wat doet cortisol met je gewicht

Cortisol heeft verschillende functies:

  • het geeft je eetlust;
  • cortisol zorgt ervoor dat je eten sneller en makkelijker wordt opgeslagen als vet rondom je middel;
  • en het heeft een remmende invloed op de omzetting van het inactieve schildklierhormoon in de actieve variant. Waardoor je stofwisseling trager wordt!

Met als gevolg dat je flink kunt aankomen bij langdurige stress. Ook al doe je nog zo je best met gezond eten en bewegen.    

Tips over omgaan met stress

  • Opschrijven waarover je piekert kan al helpen;
  • Zet op een rij wat je stress bezorgt en wat juist energie geeft;
  • Praat er met iemand over die je vertrouwt;
  • Probeer ontspanningsoefeningen of mindfulness.

Kom je er zelf niet uit, zoek dan professionele hulp als ondersteuning. 

 

Zorg in ieder geval goed voor jezelf met gezonde voeding, bewegen, sporten en genoeg ontspanning. 
Heb je hulp nodig bij gezond eten? Stuur me dan een berichtje voor een gratis adviesgesprek.