· 

Gezond afvallen met de Schijf van Vijf

Vind je het lastig om te bepalen wat nou eigenlijk gezond eten is? Dan is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Iedereen heeft wel eens van de Schijf van Vijf gehoord. Maar wat zit daar nou eigenlijk in en waarom?

 

De officiele lezing:

"De Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel, dat de essentie van gezond eten laat zien. Het biedt een optimale combinatie van gezonde producten die zorgen voor genoeg energie en alle nodige voedingsstoffen." 

Wat zit er allemaal in de Schijf van Vijf

afvallen-met-schijf-van-vijf

De Schijf  bestaat uit 5 vakken, met in elk vak een andere type producten. Je eet gezond door dagelijks zoveel mogelijk uit de Schijf van Vijf te eten, in de juiste hoeveelheden. 

 

De Schijf van Vijf wordt regelmatig herzien. Rekening houdend met voortschrijdend wetenschappelijk inzicht rondom gezondheid én duurzaamheid. 

Kies voor variatie

Binnen een vak kun je volop variëren. Bijvoorbeeld door af te wisselen tussen volkorenpasta, zilvervliesrijst, bulgur,  aardappelen etc. En kies elke dag voor ander fruit en een andere groente. 


Gezond afvallen met de juiste keuzes

Als je eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je voldoende mineralen, vitamines en vezels binnen. Kies je niet te vaak voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen, dan blijf je makkelijker op gewicht. 

 

Ook als je wilt afvallen, is de Schijf van Vijf een prima hulpmiddel om op een gezonde manier kilo’s kwijt te raken. Het advies is om elke dag een bepaalde hoeveelheid te eten uit elk vak.

 

Die hoeveelheden zijn per leeftijd en geslacht verschillend, omdat de ene persoon nu eenmaal meer nodig heeft dan de ander.

 

Weten hoeveel jij per vak nodig hebt? Voedingscoach Hanny rekent het graag voor je uit. Vraag een gratis kennismaking.

Gezond eten met de Schijf van Vijf in het kort

Je eet gezond volgens de Schijf van Vijf als je:

  1. Elke dag, uit elk vak, de aanbevolen hoeveelheden eet. 
  2.  Varieert binnen de verschillende vakken.
  3. Keuzes buiten de Schijf van Vijf beperkt.

Moeilijker wordt het niet ;-)

 

Kun je toch wel wat hulp gebruiken? Neem dan even contact op met Voedingscoach Hanny voor een gratis adviesgesprek.